Background Image
Previous Page  386 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 386 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Hüsamettin UĞUR

385

nuda, özellikle de gerçek isim ve adresleriyle ihbarda bulunmaktan

çekinirler.

Genel olarak dilekçe ve bilgi edinme hakkı dışında hukukumuzda

suçların ihbarı ve muhbirlerin (ihbarcıların) korunmasına dair bir çok

yasada açık hükümler bulunmaktadır. İhbarcı, bir suçun mağduru,

müştekisi ve tanığından farklı olarak yetkili makamlara haber verdiği

suçla hiç ilgisi olmayan birisi olabileceği gibi şikâyetçi olmasa da bir

suçtan doğrudan veya dolaylı olarak zarar gören dolayısıyla mağdur

olan veya tanık olarak dinlenebilen kişi de olabilir.

Bu anlamda denilebilir ki her ihbarcı müşteki, mağdur veya tanık

olmayabilir ancak bir suçun müştekisi (şikâyet edeni), mağduru veya

tanığı aynı zamanda ihbarcı olabilir.

Yapılan ihbarlarda genellikle isim-adres verilmediği veya doğru

olmayan isim ve adreslerin verildiği bilinen bir gerçektir. Günümüzde

ihbarlar genellikle telefon ve e-posta ile yapılmaktadır. İhbarın somut

verilere dayanması halinde bir ihbar tutanağı düzenlenerek konu hak-

kında gerekli araştırma ve inceleme yapılmalıdır. Aksi durumda yet-

kili ve görevli kimselerin sorumluluğu doğabilir.

1. Dilekçe, Şikâyet ve Bilgi Edinme Hakkı

1982 Anayasa’sının “Dilekçe, Bilgi Edinme ve Kamu Denetçisine

Başvurma Hakkı” başlıklı 74. maddesinde genel olarak dilekçe, şikâyet

ve bilgi edinme hakkı düzenlenmiştir. Buna göre;

“Vatandaşlar ve karşılıklılık esası gözetilmek kaydıyla Türkiye’de

ikamet eden yabancılar, kendileriyle veya kamu ile ilgili dilek ve şika-

yetleri hakkında, yetkili makamlara ve Türkiye Büyük Millet Meclisi-

ne yazı ile başvurma hakkına sahiptir.

Kendileriyle ilgili başvurmaların sonucu, gecikmeksizin dilekçe

sahiplerine yazılı olarak bildirilir.

(Ek fıkra: 5982 S.K. m.8) Herkes, bilgi edinme ve kamu denetçisi-

ne

6

başvurma hakkına sahiptir.

6

Kamu Denetçiliği (Ombudsman Denetimi): İskandinav ülkeleri ve Anglo-Sakson

kaynaklı olan bir sistemdir. Ülkemizde kamu denetçiliğinin temelleri 28.9.2006 ta-

rih ve 5548 sayılı Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu ile atılmışsa da Kamu Denet-