Background Image
Previous Page  382 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 382 / 417 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (108)

Murat TEZCAN

381

i

ş

lerli

ğ

inin sa

ğ

lanmas

ı

zorunlu bulunmaktad

ı

r.

ifadeleriyle,

kamu yararı

amacının, işlemin özünü oluşturduğu sonucuna varmıştır.

Diğer yandan, kamulaştırma yoluyla kamu malı statüsüne dâhil

edilen taşınmazın özgülenme amacı olan kamu yararının ortadan

kalkması, tahsis

8

prensibince onu özel mal haline getirecektir. Tahsi-

sin, genelde, devletin özel mülkiyetindeki taşınmazın hizmet malına

dönüştürülmesi şeklinde ortaya çıktığı

9

düşünüldüğünde, devletin

eski malike öncelik tanıma zorunluluğu mülkiyet hakkının en temel

sonucudur.

d. Maddenin Derdest Davalara da Uygulanacağına İlişkin

Düzenleme:

Hukuki güvenlik ilkesi, temel haklarda korunan ortak bir de-

ğerdir. Bu ilke, hukuk devleti ilkesinin olmazsa olmaz koşuludur ve

Anayasa’nın bütününe egemen olan temel bir ilke görünümündedir.

Hukuk devleti ilkesi, en kısa tanımıyla; “vatandaşların hukuki güven-

lik içinde bulundukları, devletin eylem ve işlemlerinin hukuk kural-

larına bağlı olduğu bir sistemi anlatır.” Hukuk devleti hukuk norm-

larının öngörülebilir olmasını, bireylerin tüm işlem ve eylemlerinde

devlete güven duyabilmesini, devletin de yasal düzenlemelerinde bu

güven duygusunu zedeleyici yöntemlerden kaçınmasını gerektirir.

Hukuk devleti ilkesi, bünyesinde birçok alt ilke içeren genel bir ilke

olduğundan diğer bazı ilkelerle birlikte ele alındığında kavranması

kolaylaşacaktır.Anayasa Mahkemesi birçok kararında “hukuki güven-

lik ilkesi”nin hukuk devletinin unsurlarından biri olduğunu kabul et-

miştir. Anayasa Mahkemesi’nin 08.10.2003 tarih, 2003/67E. 2003/88K

sayılı kararında “

Anayasa

n

ı

n 2. maddesinde, Cumhuriyetin nitelikleri ara-

s

ı

nda say

ı

lan hukuk devleti, insan haklar

ı

na dayanan, bu hak ve

ö

zg

ü

rl

ü

kleri

koruyup g

üç

lendiren, eylem ve i

ş

lemleri hukuka uygun olan, her alanda ada-

letli bir hukuk d

ü

zeni kurup bunu geli

ş

tirerek s

ü

rd

ü

ren, hukuk g

ü

venli

ğ

ini

ger

ç

ekle

ş

tiren, Anayasa

ya ayk

ı

r

ı

durum ve tutumlardan ka

çı

nan, hukuku

t

ü

m devlet organlar

ı

na egemen k

ı

lan, yarg

ı

denetimine a

çı

k, yasalar

ı

n

ü

s-

t

ü

nde Anayasa

n

ı

n ve yasakoyucunun da bozamayaca

ğı

temel hukuk ilkeleri

bulundu

ğ

u bilincinde olan devlettir. Bu ba

ğ

lamda, hukuk devletinde yasako-

8

Malın kamu yararına özgülenmesi sonucunu doğuran hukuki işlem olarak tanım-

lanmaktadır.

9

Gözübüyük Şeref, İdare Hukuku Genel Esaslar, Syf 1091.