Background Image
Previous Page  77 / 417 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 77 / 417 Next Page
Page Background

Sehven mi, Kasten mi ?: Kanun Koyucu ya Açıkça Anayasaya Aykırı ...

76

hizmeti ve bunun sonucunda gerçekleşecek kamu yararının bir gereği

olarak, kamu gücü ayrıcalıkları ile donatılmak zorundadır.

11

Gerçek-

ten, bir tüzel kişinin kamu tüzel kişisi olabilmesi için, devlet tarafından

kanunla veya kanunun açıkça verdiği yetkiye dayanılarak kurulmuş

olma ve kamu gücü ayrıcalıkları ile donatılmış olma şartlarının birlikte

mevcudiyeti zorunludur.

12

Doktrinde kamu tüzel kişiliğine sahip olmanın bir şartı olan kamu

gücü ayrıcalıkları ve yükümlülüklerinin bazılarının

mutlak nitelikte,

yani her kamu tüzel kişisi için mutlaka geçerli olduğu;

bazılarının ise nispi

nitelikte olduğu her kamu tüzel kişisi için geçerliliğinin aranmadığı

ifade edilmektedir. Bu kapsamda, konumuz itibariyle kamulaştırma

yetkisinin kamu tüzel kişiliğinin mutlak sonucu olduğu, diğer bir ifa-

de ile Anayasanın 46 ncı maddesi gereği nerede bir kamu tüzel kişili-

ği varsa orada bir kamulaştırma yetkisinin varlığının zorunlu olduğu

açıkça söylenebilir.

13

Şu halde, bir kamu kurumu

14

olarak üniversitelerin kuruluşunda

ve kaldırılışında takdir yetkisi bütünüyle yasama organına ait olmak-

la birlikte, kurulu bulunan bir üniversitenin kaldırılmaksızın sadece

kamu tüzel kişiliğine son verilmesi hususunda yasama organının bir

takdir alanı bulunmamaktadır. Zira kamu tüzel kişiliği Devlet eliy-

le kurulan üniversitelerin anayasal vasfı olup, üniversitenin varlığı

devam ettiği sürece kamu tüzel kişiliğinin devamı da anayasal bir

zorunluluktur. Dolayısıyla, bir üniversitenin tüzel kişiliğini sona er-

direbilecek olan kanun koyucu, tüzel kişiliği sona erdirmeden, yani

üniversiteyi kaldırmadan sadece kamu tüzel kişiliğine son veremez.

Gerçekten, bir kamu kurumu olan üniversiteyi kurmaya ve kapatma-

ya yetkili olan kanun koyucunun, Anayasanın 130 uncu maddesi uya-

rınca üniversitenin anayasal bir nitelik arzeden kamu tüzel kişiliğini

kanunla sona erdirmesi söz konusu olamaz.

15

11

Gözler, s. 88.

12

Bu konuda daha ayrıntılı bilgi için bkz. Kemal Gözler, İdare Hukuku, Ekin Kita-

bevi, Bursa, 2003, C.I, s. 140 v.d.

13

Gözler, s. 92.

14

Kamu kurumlarına ilişkin ayrıntılı bir çalışma için bkz. Serkan Ağar, “Kamu

Kurumları (Hizmet Yerinden Yönetim Kuruluşları) Teorisi”,

www.idare.gen.tr/

agar-kamukurumlari.htm (19.04.2013)

15

Kamu kurumlarının kaldırılması konusunda bkz. Gözler, s. 214; Son dönemde

özellikle bazı il özel idareleri ve köylerin tüzel kişiliklerine son verilmesine yönelik