

TBB Dergisi 2013 (109)
M. Yaşar DEMİRCİOĞLU
147
temelinde akademisyenlik bilincinin yani bilim felsefesi, bilim kültü-
rü ve tarihi bilinci yetersizliğinin her geçen gün kendini ciddi şekilde
hissettirmesidir
9
.
Yüksek lisans, doktora, doçentlik gibi “bilim uzmanı” unvanının
kazanılmasını sağlayan akademik çalışmalarda yaşanan ve bilimsel
dürüstlüğe aykırı sonuçlar doğuran olaylar her geçen gün eğitim siste-
mimizde artarak yaygınlaşmaktadır. Özgün ve orijinal bilimsel çalış-
malardan ziyade kopyacılık, taklitçilik, ezbercilik, tekrarcılık alışkan-
lığı, gelecek nesillerin yetiştirilmesinde birinci derecede sorumluluk
üstlenen “akademik personelin” karşı karşıya kaldığı en önemli hasta-
lıkların başında gelmektedir.
Anlaşılacağı üzere nitelikli bilim insanı yetiştirilmesi hususu
Türkiye’nin evrensel ve çağdaş gelişmesine katkı sağlanması yanında
ulusal kalkınmaya ve gelişmeye destek olunması bakımından önem
taşımaktadır. Ülkemizde; “Öğretim Üyesi Dışındaki Öğretim Elemanı
Kadrolarına Naklen Veya Açıktan Yapılacak Atamalarda Uygulanacak
Merkezi Sınav İle Giriş Sınavlarına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında
Yönetmelik” ile
10
öğretim üyeliğine ve bilim insanı olunmasına yönelik
ilk aşamalarda objektif nitelikli bir seçme ve belirleme esasının kabul
edildiğini söylemek mümkündür. Bu gün lisans eğitimi sonrasında;
lisans not ortalaması, ALES, ÜDS, KPDS sınavlarının belli yüzdeleri-
ne göre belirlenen araştırma görevlisi ve öğretim görevlisi alımları ile
kamu hizmetine alınmada keyfiliğin, torpilin ve kayırmacılığın azal-
tıldığını söylemek mümkün iken akademik yaşamın bundan sonraki
aşamalarında doktora yeterlilik, yardımcı doçentlik, doçentlik, profe-
sörlük unvanları ve bu unvanlardan kaynaklanan kadro paylaşımla-
rında aynı objektifliğin sağlandığını söyleyebilmek mümkün değildir.
Özellikle akademik yaşam sürecindeki faaliyetlerin en ayrıntılı incele-
me ve değerlendirilmesinin yapıldığı doçentlik sınavı; jüri belirleme,
eser inceleme ve değerlendirilmesi, sözlü sınav aşaması gibi sınavın
pek çok aşamasında ülkemizde keyfiliğin, kötüniyetin, kayırmacılığın
ve hatta ideolojik çekişmelerin en fazla gün yüzüne çıktığı bir sınav
sistemi olarak karşımıza çıkmaktadır.
9
ORTAŞ,
http://strateji.cukurova.edu.tr/EGITIM/pdf/ibrahim_ortas_bilimada-mi_01.pdf
10
31.07.2008 tarih ve 26953 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.