Background Image
Previous Page  148 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 148 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

M. Yaşar DEMİRCİOĞLU

147

temelinde akademisyenlik bilincinin yani bilim felsefesi, bilim kültü-

rü ve tarihi bilinci yetersizliğinin her geçen gün kendini ciddi şekilde

hissettirmesidir

9

.

Yüksek lisans, doktora, doçentlik gibi “bilim uzmanı” unvanının

kazanılmasını sağlayan akademik çalışmalarda yaşanan ve bilimsel

dürüstlüğe aykırı sonuçlar doğuran olaylar her geçen gün eğitim siste-

mimizde artarak yaygınlaşmaktadır. Özgün ve orijinal bilimsel çalış-

malardan ziyade kopyacılık, taklitçilik, ezbercilik, tekrarcılık alışkan-

lığı, gelecek nesillerin yetiştirilmesinde birinci derecede sorumluluk

üstlenen “akademik personelin” karşı karşıya kaldığı en önemli hasta-

lıkların başında gelmektedir.

Anlaşılacağı üzere nitelikli bilim insanı yetiştirilmesi hususu

Türkiye’nin evrensel ve çağdaş gelişmesine katkı sağlanması yanında

ulusal kalkınmaya ve gelişmeye destek olunması bakımından önem

taşımaktadır. Ülkemizde; “Öğretim Üyesi Dışındaki Öğretim Elemanı

Kadrolarına Naklen Veya Açıktan Yapılacak Atamalarda Uygulanacak

Merkezi Sınav İle Giriş Sınavlarına İlişkin Usul Ve Esaslar Hakkında

Yönetmelik” ile

10

öğretim üyeliğine ve bilim insanı olunmasına yönelik

ilk aşamalarda objektif nitelikli bir seçme ve belirleme esasının kabul

edildiğini söylemek mümkündür. Bu gün lisans eğitimi sonrasında;

lisans not ortalaması, ALES, ÜDS, KPDS sınavlarının belli yüzdeleri-

ne göre belirlenen araştırma görevlisi ve öğretim görevlisi alımları ile

kamu hizmetine alınmada keyfiliğin, torpilin ve kayırmacılığın azal-

tıldığını söylemek mümkün iken akademik yaşamın bundan sonraki

aşamalarında doktora yeterlilik, yardımcı doçentlik, doçentlik, profe-

sörlük unvanları ve bu unvanlardan kaynaklanan kadro paylaşımla-

rında aynı objektifliğin sağlandığını söyleyebilmek mümkün değildir.

Özellikle akademik yaşam sürecindeki faaliyetlerin en ayrıntılı incele-

me ve değerlendirilmesinin yapıldığı doçentlik sınavı; jüri belirleme,

eser inceleme ve değerlendirilmesi, sözlü sınav aşaması gibi sınavın

pek çok aşamasında ülkemizde keyfiliğin, kötüniyetin, kayırmacılığın

ve hatta ideolojik çekişmelerin en fazla gün yüzüne çıktığı bir sınav

sistemi olarak karşımıza çıkmaktadır.

9

ORTAŞ,

http://strateji.cukurova.edu.tr/EGITIM/pdf/ibrahim_ortas_bilimada-

mi_01.pdf

10

31.07.2008 tarih ve 26953 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanmıştır.