

TBB Dergisi 2013 (109)
M. Yaşar DEMİRCİOĞLU
145
vurularda yapılacak olan değerlendirmenin objektif kriterlere
göre gerçek-
leştirilmesini sağlamak amacıyla Yönetmeliğe uygun nitelikte koşullar
getirilmesinde hukuka
ve mevzuata aykırılık bulunmamaktadır”
hükmü-
nü vererek
nitelik, eğitim kalitesi, objektiflik
gibi ilkelere önem ver-
diğini ortaya koymuş bulunmaktadır
5
.
Halen yürürlükte olan 2009 tarihli Doçentlik Sınav Yönetmeliğin-
de” gerek doçentlik başvuru alanlarını ve gerekse başvuru için aranan
koşulları (asgari ölçütleri) belirleme yetkisi
YÖK Genel Kuruluna
ve-
rilmiştir. Doçentlik başvuruları için belirlenen asgari ölçütler değişti-
rildiğinde bu değişiklikler, en erken yayımı tarihini izleyen ikinci dö-
nemde yapılacak doçentlik başvurularında dikkate alınmaktadır.
Doçentlik Sınav Yönetmeliğinin “Doçentlik sınavı alanları” baş-
lığını taşıyan 3. Maddesine göre; “
Doçentlik sınavı,
Üniversitelerarası
Kurulca belirlenen ve Yükseköğretim Genel Kurulu tarafından onay-
lanan alanlarda açılır. Bu alanlar, her yıl Ocak ayında güncellenmiş
olarak Yükseköğretim Kurulunun internet sitesinde yayımlanır. Aynı
Yönetmeliğin “Başvuru zamanı ve şartları” başlığını taşıyan 4. Mad-
desine göre; “
Doçentlik unvanının iktisabı için aranan özgün bilimsel ça-
lışmalara ilişkin asgari ölçütler, Üniversitelerarası Kurul tarafından, her bir
alan göz önünde bulundurulmak suretiyle belirlenir ve her yıl Ocak ayında
güncellenmiş olarak Yükseköğretim Kurulunun internet sitesinde yayımla-
nır. Bu ölçütler, en erken yayımı tarihini izleyen ikinci dönemde yapılacak
olan doçentlik başvurularında dikkate alınır.”
Anayasa Mahkemesi kararlarında Üniversiteler tarafından yürü-
tülen hizmet bir kamu hizmeti olarak görülmekte ve üniversitelerin
kamu yararına çalıştıkları kabul edilmektedir
6
. Yükseköğretim hizme-
tinin, kamu hizmeti ve kamu yararı niteliği, bu hizmetin yürütülme-
sinde kalite, gelecek kuşaklara karşı sorumluluk, bilgi toplumunun
oluşturulması, ülkemizin nitelikli bir eğitim düzeyine ulaştırılması
gibi sorumlulukları da beraberinde getirmektedir. Bu çerçevede yük-
seköğretimin her aşamasında özel menfaat ve çıkar yerine kamu ya-
rarının temel ilke olarak belirlenmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Bu
temel ilkelerin hayata geçirilebilmesi yükseköğretimin nitelikli bilim
5
DANIŞTAY 8. DAİRESİ’nin, 2002/693 E., 2003/ 1944 K. Sayılı ilamı.
6
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI Esas Sayısı: 1990/2 Karar Sayısı: 1990/10 Ka-
rar Günü: 30.5.1990 R.G. Tarih-Sayı :09.02.1991-20781