Background Image
Previous Page  146 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 146 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

M. Yaşar DEMİRCİOĞLU

145

vurularda yapılacak olan değerlendirmenin objektif kriterlere

göre gerçek-

leştirilmesini sağlamak amacıyla Yönetmeliğe uygun nitelikte koşullar

getirilmesinde hukuka

ve mevzuata aykırılık bulunmamaktadır”

hükmü-

nü vererek

nitelik, eğitim kalitesi, objektiflik

gibi ilkelere önem ver-

diğini ortaya koymuş bulunmaktadır

5

.

Halen yürürlükte olan 2009 tarihli Doçentlik Sınav Yönetmeliğin-

de” gerek doçentlik başvuru alanlarını ve gerekse başvuru için aranan

koşulları (asgari ölçütleri) belirleme yetkisi

YÖK Genel Kuruluna

ve-

rilmiştir. Doçentlik başvuruları için belirlenen asgari ölçütler değişti-

rildiğinde bu değişiklikler, en erken yayımı tarihini izleyen ikinci dö-

nemde yapılacak doçentlik başvurularında dikkate alınmaktadır.

Doçentlik Sınav Yönetmeliğinin “Doçentlik sınavı alanları” baş-

lığını taşıyan 3. Maddesine göre; “

Doçentlik sınavı,

Üniversitelerarası

Kurulca belirlenen ve Yükseköğretim Genel Kurulu tarafından onay-

lanan alanlarda açılır. Bu alanlar, her yıl Ocak ayında güncellenmiş

olarak Yükseköğretim Kurulunun internet sitesinde yayımlanır. Aynı

Yönetmeliğin “Başvuru zamanı ve şartları” başlığını taşıyan 4. Mad-

desine göre; “

Doçentlik unvanının iktisabı için aranan özgün bilimsel ça-

lışmalara ilişkin asgari ölçütler, Üniversitelerarası Kurul tarafından, her bir

alan göz önünde bulundurulmak suretiyle belirlenir ve her yıl Ocak ayında

güncellenmiş olarak Yükseköğretim Kurulunun internet sitesinde yayımla-

nır. Bu ölçütler, en erken yayımı tarihini izleyen ikinci dönemde yapılacak

olan doçentlik başvurularında dikkate alınır.”

Anayasa Mahkemesi kararlarında Üniversiteler tarafından yürü-

tülen hizmet bir kamu hizmeti olarak görülmekte ve üniversitelerin

kamu yararına çalıştıkları kabul edilmektedir

6

. Yükseköğretim hizme-

tinin, kamu hizmeti ve kamu yararı niteliği, bu hizmetin yürütülme-

sinde kalite, gelecek kuşaklara karşı sorumluluk, bilgi toplumunun

oluşturulması, ülkemizin nitelikli bir eğitim düzeyine ulaştırılması

gibi sorumlulukları da beraberinde getirmektedir. Bu çerçevede yük-

seköğretimin her aşamasında özel menfaat ve çıkar yerine kamu ya-

rarının temel ilke olarak belirlenmesi zorunluluğu bulunmaktadır. Bu

temel ilkelerin hayata geçirilebilmesi yükseköğretimin nitelikli bilim

5

DANIŞTAY 8. DAİRESİ’nin, 2002/693 E., 2003/ 1944 K. Sayılı ilamı.

6

ANAYASA MAHKEMESİ KARARI Esas Sayısı: 1990/2 Karar Sayısı: 1990/10 Ka-

rar Günü: 30.5.1990 R.G. Tarih-Sayı :09.02.1991-20781