Background Image
Previous Page  150 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 150 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

M. Yaşar DEMİRCİOĞLU

149

lar ve mücadeleler nedeniyle ad çekme veya bilgisayar yardımından

yararlanma usulü devreden çıkarılarak komisyon üyelerinin takdirine

göre jüri belirleme sistemine geçilmiş ve bu uygulamadan günümüze

kadar da bir türlü vazgeçilememiştir.

Akademik camiada doçentlik jürilerinin taraflı oluşturulduğu,

objektif jüri oluşumunun sağlanamadığı, jürilerin belli kişi ve gruplar

arasında paylaşıldığına yönelik ciddi eleştiriler doçentlik sınavlarının

güvenilirliğine gölge düşürmektedir. Aynı bilim dalından başvuran

kişiler arasında bazı adaylar için 3 bazı adaylar için ise 5 kişilik jüri ku-

rulması, jüri ile doçent adayları arasında husumet veya menfaate daya-

lı ilişkiler bulunması, aynı bilim alanındaki bazı jüri üyesi profesörlere

8-10 adaya ait değerlendirme dosyası gönderilirken bazı profesörlere

ise hiç değerlendirme dosyası gönderilmemesi, yardımcı doçentlerin

doçentliğe yükseltilmelerinde atanan jüri üyelerinin bu vasıflarını bir

nüfuz olarak kullanmaları yıllardan beri Üniversitelerarası Kurul bün-

yesinde ileri sürülen temel eleştiriler arasında yer almaktadır.

Doçentlik sınavına ilişkin işlemler 2547 sayılı Kanunun ….mad-

desi uyarınca Üniversitelerarası Kurul Başkanlığının (ÜAK) yetki ve

sorumluluğunda yürütülmektedir. Ancak günümüzde oldukça hantal

ve karar alamayacak bir yapıya dönüşen

12

ÜAK’ın bu misyonu çoğun-

lukla Genel Sekreterlik veya ÜAK’a bağlı alt komisyonlar (özellikle

Doçentlik Sınav Komisyonu, Jüri Belirleme Alt Komisyonları) tara-

fından yürütülmektedir. 34 Bilim dalında (Matematik, Biyoloji, Fizik,

12

Mevzuat gereği ÜAK’a birisi Üniversite Rektörü olmak üzere her üniversiteden 2

kişi tarafından temsil edilmektedir. Kanunun ilk yürürlüğe girdiği yıllarda Tür-

kiye’deki üniversite sayısının az olduğu düşünüldüğünde ÜAK’ın misyonuna

uygun bir şekilde görev ve sorumluluklarını yürütebileceğini kabul etmek müm-

kündür. Ancak gelinen aşamada ülkemizde halihazırda 170 Üniversite bulun-

duğu hesaba katıldığında ÜAK günümüzde toplam 340 Üniversite temsilcisi ile

GATA, Polis Akademisi ve Kuvvet Komutanlıkları temsilcilerinden oluşan çok

kalabalık ve hantal bir yapıdan oluşmaktadır. Akademik kriterler, eşdeğerlilik-

ler, yeni program ve bölüm açma, isim değiştirme işlemleri, akademik personeli

ilgilendiren işlemlerde ÜAK’ta sağlıklı bir tartışma ve karar alma süreci işleme-

mekte, alt komisyonlardan gelen kararlar usulen Kurula sunulup kabul veya red-

dedilmektedir. ÜAK toplantıları, Genel sekreterlik ve Alt Komisyonlar tarafından

hazırlanan doçentlik jüri listelerinin usulen onaylandığı bir şekilde yürütülmekte

olup zaten jürilerde değişiklik de dahil olmak üzere pek çok yetkiyi Alt Komis-

yonlara devretmiş durumdadır. Bu nedenle Alt Komisyonlar ve ÜAK işlemlerini

yürüten Genel sekreterlik işlemlerinde keyfilikler, çelişkiler, akademik camia ile

uygun olmayan işlem ve eylemlere sıklıkla rastlanılmaktadır.