

TBB Dergisi 2013 (109)
M. Yaşar DEMİRCİOĞLU
149
lar ve mücadeleler nedeniyle ad çekme veya bilgisayar yardımından
yararlanma usulü devreden çıkarılarak komisyon üyelerinin takdirine
göre jüri belirleme sistemine geçilmiş ve bu uygulamadan günümüze
kadar da bir türlü vazgeçilememiştir.
Akademik camiada doçentlik jürilerinin taraflı oluşturulduğu,
objektif jüri oluşumunun sağlanamadığı, jürilerin belli kişi ve gruplar
arasında paylaşıldığına yönelik ciddi eleştiriler doçentlik sınavlarının
güvenilirliğine gölge düşürmektedir. Aynı bilim dalından başvuran
kişiler arasında bazı adaylar için 3 bazı adaylar için ise 5 kişilik jüri ku-
rulması, jüri ile doçent adayları arasında husumet veya menfaate daya-
lı ilişkiler bulunması, aynı bilim alanındaki bazı jüri üyesi profesörlere
8-10 adaya ait değerlendirme dosyası gönderilirken bazı profesörlere
ise hiç değerlendirme dosyası gönderilmemesi, yardımcı doçentlerin
doçentliğe yükseltilmelerinde atanan jüri üyelerinin bu vasıflarını bir
nüfuz olarak kullanmaları yıllardan beri Üniversitelerarası Kurul bün-
yesinde ileri sürülen temel eleştiriler arasında yer almaktadır.
Doçentlik sınavına ilişkin işlemler 2547 sayılı Kanunun ….mad-
desi uyarınca Üniversitelerarası Kurul Başkanlığının (ÜAK) yetki ve
sorumluluğunda yürütülmektedir. Ancak günümüzde oldukça hantal
ve karar alamayacak bir yapıya dönüşen
12
ÜAK’ın bu misyonu çoğun-
lukla Genel Sekreterlik veya ÜAK’a bağlı alt komisyonlar (özellikle
Doçentlik Sınav Komisyonu, Jüri Belirleme Alt Komisyonları) tara-
fından yürütülmektedir. 34 Bilim dalında (Matematik, Biyoloji, Fizik,
12
Mevzuat gereği ÜAK’a birisi Üniversite Rektörü olmak üzere her üniversiteden 2
kişi tarafından temsil edilmektedir. Kanunun ilk yürürlüğe girdiği yıllarda Tür-
kiye’deki üniversite sayısının az olduğu düşünüldüğünde ÜAK’ın misyonuna
uygun bir şekilde görev ve sorumluluklarını yürütebileceğini kabul etmek müm-
kündür. Ancak gelinen aşamada ülkemizde halihazırda 170 Üniversite bulun-
duğu hesaba katıldığında ÜAK günümüzde toplam 340 Üniversite temsilcisi ile
GATA, Polis Akademisi ve Kuvvet Komutanlıkları temsilcilerinden oluşan çok
kalabalık ve hantal bir yapıdan oluşmaktadır. Akademik kriterler, eşdeğerlilik-
ler, yeni program ve bölüm açma, isim değiştirme işlemleri, akademik personeli
ilgilendiren işlemlerde ÜAK’ta sağlıklı bir tartışma ve karar alma süreci işleme-
mekte, alt komisyonlardan gelen kararlar usulen Kurula sunulup kabul veya red-
dedilmektedir. ÜAK toplantıları, Genel sekreterlik ve Alt Komisyonlar tarafından
hazırlanan doçentlik jüri listelerinin usulen onaylandığı bir şekilde yürütülmekte
olup zaten jürilerde değişiklik de dahil olmak üzere pek çok yetkiyi Alt Komis-
yonlara devretmiş durumdadır. Bu nedenle Alt Komisyonlar ve ÜAK işlemlerini
yürüten Genel sekreterlik işlemlerinde keyfilikler, çelişkiler, akademik camia ile
uygun olmayan işlem ve eylemlere sıklıkla rastlanılmaktadır.