Background Image
Previous Page  144 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 144 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

M. Yaşar DEMİRCİOĞLU

143

etmeleri şeklinde dar yararcı bir bakış açısından ziyade bütün bir top-

lumu ve gelecek nesilleri ilgilendirmesi çerçevesinde geniş kapsamlı

düşünülmesi gereken bir konudur. Topluma yön verece, mevcut ve

gelecek nesillerin yetiştirilmesi öncelikle “eğiticilerin yetiştirilmesine,

liyakat ve kariyer ilkelerine

1

göre seçilmelerine ve yükseltilmelerine” bağlı-

dır.

Toplumda ve idarede eşitlik, hakkaniyet, açıklık (şeffaflık), dürüst-

lük, çalışkanlık, yarışma ve hak etme, kişinin siyasi ve diğer sübjektif

yargılardan arınarak kamu yararının gereklerine uygun çalışması, ka-

yırmacılık ve partizanlığın önlenmesi kariyer ilkesinin sistem içerisin-

de tesis edilmesi ile mümkün olabilir

2

.

Bu makalede bilim insanı seçimi ve akademik yükseltmelerde

önemli bir aşama olan doçentlik sınavı ile ilgili olarak ülkemiz uygu-

laması hakkında idari yargı kararlarına yansımış uyuşmazlıklardan

hareketle inceleme ve değerlendirmelerde bulunulmaktadır. Bu in-

celeme ve değerlendirmeler söz konusu sınav sistemi ve dolayısıyla

akademik nitelik ve kalite konusunda öğretim üyelerinin entelektüel

kültürleri konusunda da bir fikir verecektir.

Doçentliğe yükseltilme, her biri bir sonrakinin önkoşulu niteli-

ğinde çeşitli aşamalardan oluşmaktadır. Dolayısıyla bu aşamalardan

birindeki başarısızlık, süreci kesmekte ve adayın hukuki durumunu

olumsuz etkilemektedir. Bu durumda aşamaların birindeki başarı-

sızlığın ayrılabilir işlem kuramı gereği dava konusu yapılabilmesi

mümkündür

3

. Doçentlik sınav süreci yaklaşık 1 yıla yaklaşan sürede

tamamlanan başlı başına bir idari süreçtir. Doçentlik başvurusu, baş-

vurunun alt komisyonlar tarafından şekli olarak incelenmesi, jüri be-

1

Liyakat ve kariyer ilkesi, idare hukuku içerisinde memurluk mesleğinin temel

ilkeleri arasında yer almaktadır. Liyakat; memurluğa girmeyi, sınıflar içerisin-

de ilerleme ve yükselmeyi ve görevin sona erdirilmesini yetenek esasına dayan-

dırmak ve böylece memurları güvenliğe sahip kılmaktır. Liyakat ilkesi uyarınca

mesleğe girme, ilerleme, yükselme gibi aşamalar bireyler bilgi ve yeteneklerine

göre belirlenmektedir. Kariyer ilkesi ise; çalışanların yaptıkları hizmetler için ge-

rekli bilgilere ve yetişme şartlarına uygun bir şekilde sınıfları içinde en yüksek

derecelere kadar ilerleme imkanlarına sahip olmalarını ifade eder. GÜNDAY, s.

514., Bu ilke hakkında daha ayrıntılı bilgi için bknz. UZ/DEMİRCİOĞLU, s. 7 vd.,

UZ-Liyakat İlkesi, s. 59 vd., Yükseköğretimde öğretim elemanlarının mali hakları,

görev, yetki ve sorumlulukları, kadro, derece ve kademe durumları elde ettikleri

unvanlara göre belirlenmektedir. Bu unvanların elde edilmesi ise objektif, nesnel,

tarafsız bir sınav sisteminin uygulanmasını zorunlu kılmaktadır.

2

ATAY, s. 681. Ayrıca bknz. SEZER, s. 155., ERYILMAZ, s. 88.

3

TAN, s. 411.