Background Image
Previous Page  145 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 145 / 485 Next Page
Page Background

Doçentlik Sınavında İdari Süreç

144

lirleme aşaması, jürilerin eser inceleme raporu yazma aşaması, etik in-

celeme süreci, sözlü sınav aşaması gibi her biri diğerinin devamı olan

uzun bir idari süreç adaylar hakkında işletilmekte ve tüm bu aşamala-

rın tamamlanmasından sonra doçentlik unvanı elde edilebilmektedir.

Doçentlik sınavlarında; başvuru aşamasından, jüri belirleme aşaması-

na ve daha sonra da sınavın yürütülüşüne ilişkin her aşamaya kadar

idari bir süreç işlemekte, dolayısıyla sınavın her aşamasına ilişkin bir

idari yargı denetimi söz konusu olmaktadır. Hiç şüphesiz idari yargı

denetimi yanında sürecin değişik aşamalarında İYUK 11 çerçevesinde

“isteğe bağlı idari başvuru yolunun” kullanılması da söz konusudur

4

.

Bu makalede doçentlik sınavına ilişkin idari sürecin çeşitli aşamaları

incelenmektedir.

A. Nitelikli Bilim İnsanı Yetiştirilmesinin Önemi

2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun “Amaç” başlığını taşıyan

4.maddesinde yükseköğretimin amaçları sayılırken;

“Yükseköğretim

kurumları olarak yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak, bilgi

ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkın-

maya destek olmak, yurt içi ve yurt dışı kurumlarla işbirliği yapmak suretiyle

bilim dünyasının seçkin bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye

katkıda bulunmak”

hususlarına vurgu yapılmaktadır.

Aynı şekilde Yasanın “Ana İlkeler” başlığını taşıyan 5’inci mad-

desinde Yükseköğretimin hangi “Ana ilkeler” doğrultusunda plan-

lanacağı, programlanacağı ve düzenleneceği hususu düzenlenirken

“Yükseköğretim kurumlarının geliştirilmesi, verimlerinin artırılması, geniş-

letilmesi ve bütün yurda yaygınlaştırılması amacına yönelik olarak…………..

öğretim elemanlarının yurt içinde ve dışında yetiştirilmeleri ve görev-

lendirilmeleri” hususuna vurgu yapılmaktadır.

Geçmişte doçentlik sınavına ilişkin başvuru koşulları ile doçent-

lik başvuru alanları zaman zaman Üniversitelerarası Kurul tarafından

değiştirilmiştir. Başvuru koşullarında yapılan değişikliklere karşı açı-

lan davalarda Danıştay “Amaç” unsurundan hareketle;

“Üniversitede

doçent unvanı ile görev yapacak akademik personelin bilimsel yayın ve eserle-

rinin belli düzeyde olmasını sağlamak, eğitimin kalitesini yükseltmek ve baş-

4

YILDIRIM, s. 191 vd.