

Doçentlik Sınavında İdari Süreç
144
lirleme aşaması, jürilerin eser inceleme raporu yazma aşaması, etik in-
celeme süreci, sözlü sınav aşaması gibi her biri diğerinin devamı olan
uzun bir idari süreç adaylar hakkında işletilmekte ve tüm bu aşamala-
rın tamamlanmasından sonra doçentlik unvanı elde edilebilmektedir.
Doçentlik sınavlarında; başvuru aşamasından, jüri belirleme aşaması-
na ve daha sonra da sınavın yürütülüşüne ilişkin her aşamaya kadar
idari bir süreç işlemekte, dolayısıyla sınavın her aşamasına ilişkin bir
idari yargı denetimi söz konusu olmaktadır. Hiç şüphesiz idari yargı
denetimi yanında sürecin değişik aşamalarında İYUK 11 çerçevesinde
“isteğe bağlı idari başvuru yolunun” kullanılması da söz konusudur
4
.
Bu makalede doçentlik sınavına ilişkin idari sürecin çeşitli aşamaları
incelenmektedir.
A. Nitelikli Bilim İnsanı Yetiştirilmesinin Önemi
2547 sayılı Yükseköğretim Kanunu’nun “Amaç” başlığını taşıyan
4.maddesinde yükseköğretimin amaçları sayılırken;
“Yükseköğretim
kurumları olarak yüksek düzeyde bilimsel çalışma ve araştırma yapmak, bilgi
ve teknoloji üretmek, bilim verilerini yaymak, ulusal alanda gelişme ve kalkın-
maya destek olmak, yurt içi ve yurt dışı kurumlarla işbirliği yapmak suretiyle
bilim dünyasının seçkin bir üyesi haline gelmek, evrensel ve çağdaş gelişmeye
katkıda bulunmak”
hususlarına vurgu yapılmaktadır.
Aynı şekilde Yasanın “Ana İlkeler” başlığını taşıyan 5’inci mad-
desinde Yükseköğretimin hangi “Ana ilkeler” doğrultusunda plan-
lanacağı, programlanacağı ve düzenleneceği hususu düzenlenirken
“Yükseköğretim kurumlarının geliştirilmesi, verimlerinin artırılması, geniş-
letilmesi ve bütün yurda yaygınlaştırılması amacına yönelik olarak…………..
öğretim elemanlarının yurt içinde ve dışında yetiştirilmeleri ve görev-
lendirilmeleri” hususuna vurgu yapılmaktadır.
Geçmişte doçentlik sınavına ilişkin başvuru koşulları ile doçent-
lik başvuru alanları zaman zaman Üniversitelerarası Kurul tarafından
değiştirilmiştir. Başvuru koşullarında yapılan değişikliklere karşı açı-
lan davalarda Danıştay “Amaç” unsurundan hareketle;
“Üniversitede
doçent unvanı ile görev yapacak akademik personelin bilimsel yayın ve eserle-
rinin belli düzeyde olmasını sağlamak, eğitimin kalitesini yükseltmek ve baş-
4
YILDIRIM, s. 191 vd.