

Anayasa Yargısının Meşruluğuna Bir İtiraz Olarak “Egemenlik”
198
Son olarak, kamuoyunda “Dördüncü Yargı Paketi” olarak bilinen,
30 Nisan 2013 tarihinde R.G.’de yayınlanarak yürürlüğe giren 6459 sa-
yılı İnsan Hakları ve İfade Özgürlüğü Bağlamında Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun’dan söz edilebilir. Anılan kanu-
nun gerekçesinde, İHAS tarafından koruma altına alınan hakların ih-
laline sebebiyet verebilen çeşitli kanun hükümlerinde değişiklik yapıl-
ması ve İHAM tarafından verilebilecek olası ihlal kararlarının önüne
geçilmesinin amaçlandığı belirtilmektedir
80
.
SONUÇ
Egemenliğin çağdaş anlamının tartışıldığı önceki başlık altında yer
verilen bilgiler değerlendirildiğinde, “egemenlik” kavramının anayasa
yargısının demokratik meşruiyetini olumsuzlayacak bir etkisinin ol-
madığı ortaya çıkmaktadır. Ayrıca özellikle İkinci Dünya Savaşı’ndan
hemen sonra büyük bir ivme kazanan küreselleşme olgusu devlet ege-
leceklerinin kabul edilmesinin Anayasa’nın Başlangıç Kısmı, md. 2, md. 4, md. 6,
md. 9’a ve ayrıca mahkemelerin bağımsızlığını düzenleyen md. 138/1-2’ye aykırı
olduğu nedeniyle AYM’ne açılan iptal davasında AYM iptal talebini oybirliği ile
reddetmiştir. AYM iptal talebini reddetmesinin sebepleri olarak, kesin hükme bağ-
lanmış olan bir dava hakkında yeniden yargılama yapılmasını sağlayan ve olağa-
nüstü bir kanun yolu olan yargılamanın yenilenmesi sebepleri ilgili kanunlarda
sayılarak belirlenmiş olduğu, dava konusu düzenlemeyle de, hükmün, İHAS veya
Eki protokollerine aykırı olarak verildiğinin, İHAM’nin kesinleşmiş kararlarıyla
saptanmasının, bu sebepler arasına eklenmiş olduğu, buna göre, yargılamanın
yenilenmesi isteminin kanuna uygun olarak yapıldığının Yargıtay’ın ilgili genel
kurullarınca saptanması halinde, dosya kararı veren mahkemeye gönderilecek, da-
vanın tâbi olduğu usul hukuku kuralları uygulanarak yargılamanın yenilenmesi
sebebi değerlendirilip, istem uygun görüldüğünde kabul edilerek davanın esası
hakkında yeni bir karar verilecek olması, yargılamanın sonucuna göre, mahkeme-
nin önceki kararını onaylaması da olasılıklar içinde olduğu, getirilen düzenlemede
bunu engelleyecek bir kurala yer verilmediği, davaya bakan hâkimlerin, anayasa-
ya, kanuna ve hukuka uygun olarak vicdani görüşlerine göre karar vereceklerin-
den, iç hukukun yargılama yöntemine müdahale veya yargı yetkisinin devri ya
da mahkemelerin bağımsızlığını zedeleyen bir durumun söz konusu olmadığını
göstermiştir.” AYM, K.T., 27.12.2002, E. 146, K. 201, R.G. 11.12.2003 S. 25282, (Çev-
rimiçi)
http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=manage_karar&ref=show&action=karar&id=1751&content=, 25 Aralık 2012.
80
TBMM, “İnsan Hakları ve İfade Özgürlüğü Bağlamında Bazı Kanunlarda
Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Tasarısı”, 7 Mart 2013, (Çevrimiçi) http://
www2.tbmm.gov.tr/d24/1/1-0748.pdf, 1 Mayıs 2013, s. 4. Ayrıca bkz.: Avru-
pa Birliği Bakanı ve Başmüzakereci Egemen Bağış, “4. Yargı Paketi Türkiye’nin
Elini Güçlendirecek”, Zaman Gazetesi, 19 Nisan 2013, (Çevrimiçi)
http://www.zaman.com.tr/yorum_yorum-egemen-bagis-4-yargi-paketi-turkiyenin-elini-
guclendirece k_2080070.html, 19 Nisan 2013.