

TBB Dergisi 2013 (109)
Ferhat USLU
199
menliğini büyük ölçüde gölgelemiştir. Esasında Sarıbay’ın da belirt-
tiği gibi
81
, küreselleşme süreci devleti dışlamamakla birlikte, devletin
işlevini değiştirmekte, ona ulusal sınırlar dışında yüklenebileceği bir
takım rolleri dayatmaktadır. Dolayısıyla bu süreç devletin rolünü ve
niteliğini değiştirmekte ve duruma göre onu “by-pass” edebilecek bi-
çimde işleyebilmektedir. O halde, Birleşmiş Milletler ve Dünya Ticaret
Örgütü gibi uluslararası siyasi ve ekonomik düzeni sağlayan hakem
kuruluşlara
82
üye olup bu kuruluşların aldığı kararlara uyma zorunlu-
lunun olduğu bir düzende nasıl ki, egemenlik tartışmaları çok arkaik
bir nitelik arzediyorsa, anayasa yargısının meşruluğu tartışmalarında
egemenlik kavramının öne sürülmesinin de aynı nitelikte olduğu de-
ğerlendirilmektedir.
Diğer taraftan Göztepe’nin de belirttiği gibi
83
, yasama organının
her türlü denetimden bağımsızlığının gerekçesi olarak gösterilen erk-
ler ayrılığı ilkesi, tarihin hiçbir döneminde saf haliyle mevcut olma-
mıştır. Esasında demokratik yönetimlerdeki biçiminin fikir babası olan
Montesquieu’nün de amacı “yalıtılmış bir işlevler düzeni” yaratmak
değildir. Devlet iktidarının ortaya çıkma biçimleri olan organlar, ta-
mamen birbirinden yalıtılmış değildir ve bunların arasında yalnızca
işlevselleştirilmiş bir işbölümünün olduğu kabul edilmektedir
84
. Her
üç organ (yasama, yürütme, yargı), kendi işlevlerini yerine getirmenin
yanısıra, bütünün (iktidarın) amaç ve değerlerini korumak ve geliştir-
mekle de görevli olduklarından, bütüne ilişkin böyle bir amaç içinde
yasama organıyla yürütme ya da yargı organları karşıt kutuplar olarak
nitelendirilemez.
Ayrıca klasik anayasa teorisinde genel iradenin ifadesi olarak ka-
bul edilen kanun, çağdaş demokratik sistemlerde birden çok kısmi or-
81
Ali Yaşar Sarıbay, “Millet, Milliyetçilik, Demokrasi”, Star Gazetesi, 17 Kasım 2012,
(Çevrimiçi)
http://haber.stargazete.com/acikgorus/millet-milliyetcilik-demok-rasi/haber-705040, 17 Kasım 2012.
82
Erol Katırcıoğlu, “Hakem Kuruluşlar mı Hakim Kuruluşlar mı?”, Star Gazete-
si, 17 Kasım 2012, (Çevrimiçi)
http://haber.stargazete.com/acikgorus/hakem-kuruluslar-mi-hakim-kuruluslar-mi/haber-705052, 17 Kasım 2012.
83
Göztepe, a.g.e., s. 10.
84
Nitekim bu durum 1982 Anayasası’nın Başlangıç kısmında, “Kuvvetler ayrımı-
nın, Devlet organları arasında üstünlük sıralaması anlamına gelmeyip, belli dev-
let yetkilerinin kullanılmasından ibaret ve bununla sınırlı medeni bir işbölümü
ve işbirliği olduğu ve üstünlüğün ancak anayasa ve kanunlarda bulunduğu.…”
sözleriyle ifade edilmiştir.