Background Image
Previous Page  195 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 195 / 485 Next Page
Page Background

Anayasa Yargısının Meşruluğuna Bir İtiraz Olarak “Egemenlik”

194

let için, bir nitelik olma özelliği ortadan kalkmıştır. Esasında, devletin

anayasayla kendisine tanınmış ya da sınırlanmış olanlardan başka,

“egemenlik” adıyla anılmayı hak eden herhangi bir yetkisi bulunma-

maktadır

70

.

Diğer taraftan küreselleşme, ulus devletlerin egemenlik alanlarını

daratlmadığı gibi bu alanda güçlendirici bir etkide de bulunmamıştır.

Ancak, ulus devletlerin egemenlik alanlarına yeni nitelikler kazandır-

mıştır. Bu meyanda üye devletlerin tamamı tarafından kabul edilme-

diği için henüz yürürlüğe girmemiş AB Anayasası’ndan söz edilebi-

lir. Özellikle AB Anayasası’nın karmaşık yetki paylaşımı sistemi (md.

I-12), üye devletlerin egemenliklerinden koparılan payları, birliğin

başkenti Brüksel’deki bürokrasiye toplayıp merkezileştiren bir sistem

öngörmektedir. Bu durumun üye devletlerin ulusal egemenliklerinde

eksilmeye ve “Avrupa Süper Devleti”nin gücüne güç katacak olması

açıktır

71

.

Küreselleşme sürecinde, özellikle ulus devletlerin egemenliklerini

belirleyen en önemli unsurlardan birisi, katılım-denetim ilişkisinin yö-

nüdür. Uluslararası örgütler, bir taraftan katılımı teşvik etmekte; diğer

taraftan da, ciddi bir denetim mekanizması oluşturmaktadırlar. Anı-

lan denetim mekanizması çoğu zaman ulus devlet yapılarının zayıf-

lamasına ve çözülmesine neden olmaktadır. Ulus devletler, katılım ile

denetim arasında denge kuramadıkları zaman, egemenlik alanlarının

daraldığını hissetmektedir. Çünkü katılım egemenlik alanını artırmak-

ta; denetim ise, sınırlandırmaktadır. Katılım gücü arttıkça denetim

üzerindeki egemenlik alanı da genişlemektedir

72

. Yine de, sonuçta dış

egemenlik anlayışının, uluslararası hukuk ve uluslararası kurumlar

lehine değiştiği de bir gerçektir

73

. Günümüzde, uluslararası hukukun

uygulayıcısı ve uygulatıcısı olan uluslararası kuruluşların etkileri eski-

sinden daha fazla hissedilmektedir.

Türkiye’de siyasi partilere ilişkin hem mevzuata yönelik iyileştir-

meler hem de AYM kararlarındaki seyir ve Devlet Güvenlik Mahke-

70

Mustafa Erdoğan, “Yeni Anayasa: Yol Haritası’, Liberal Düşünce Dergisi, Ankara,

Liberte Yayınları, Y. 17, S. 66, 2012, s. 25

71

Bkz.: Mustafa Erdoğan, “Avrupa Birliği Perspektifi”, Hukuk Dünyası, Y. 15, S. 2,

Nisan-Mayıs-Haziran 2005, s. 12 ve 13.

72

Davutoğlu, a.g.m., s. 53 ve 54.

73

Akyol, a.g.m., s. 99.