Background Image
Previous Page  321 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 321 / 485 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar

320

Yunanistan’ın sözkonusu uygulaması, Ege Denizi’ndeki uluslara-

rası hava sahasının yarı yarıya azalması sonucunu doğurmaktadır.

68

Bu durum sadece Ege Denizi’ne kıyısı olan Türkiye’yi değil aynı za-

manda bütün devletlerin yararlanabileceği uluslararası hava sahasını

daraltmaktadır. Üstelik bu hava sahasında zararsız geçiş hakkı uygu-

lamasının da olmadığı düşünüldüğünde seyrüsefer üzerinde ne kadar

önemli bir kısıtlama getirdiği daha net bir şekilde ortaya çıkmaktadır.

Yunanistan’ın sözkonusu düzenlemelerine bakıldığında sivil havacılı-

ğa yönelik oldukları anlaşılmakla birlikte, 10 millik hava sahası uygu-

lamasının aynı zamanda

askeri uçuşları

da kapsayabileceği yönünde de

bir iddiası bulunmaktadır.

69

Kaldı ki “hava polisliği” teriminin ulusla-

rarası hukukta geçerli bir düzenlemesi ve uygulaması bulunmamak-

tadır. Ancak Yunanistan örneğinde olduğu gibi, bu terimin devletlere

uluslararası hukukun tanıdığı hava sahasının ötesinde bazı egemenlik

hakları vermesi sözkonusu olabilecektir ki böyle bir durum devletlerin

iç hukuklarında yapmış oldukları düzenlemelerin sonucunda varlık

bulamaz. Yunanistan’ın güvenlik açısından böyle bir ihtiyacı olduğu

da gerçekleri yansıtmamaktadır.

70

Havacılık amacıyla olağan genişli-

ğinin ötesinde karasuları ilan etmek hukuki açıdan bir hakkın kötüye

kullanımı örneği olup pozitif hukukta bir dayanak bulamamaktadır.

71

Sonuç olarak hiçbir deniz hukuku sözleşmesinde ya da örf adet

hukuku kuralında devletlere farklı amaçlara yönelik karasuları ilan

etme yetkisi verilmemektedir.

72

Devletler, ülke sınırlarının dışında hiç-

bir alanda egemenlik yetkisi iddiasında bulunamazlar. Altı açık de-

niz olan bir hava sahasının ulusal nitelik taşıması mümkün değildir.

Türk Silahlı Kuvvetleri’nin bu bağlamda Ege’de hava sahası sorunu

konusunda, Türk tezini savunma amaçlı uzun yıllardır önleyici faali-

yetlerde bulunmasına ve 10 millik hava sahası arasındaki bölgelerde

uçaklarını uçurmasına rağmen, ülkedeki siyasi iktidarlar ile medya ve

68

BÖLÜKBAŞI, s.579. Ege Denizi’ndeki Yunan adalarının çokluğu düşünüldüğün-

de 10 millik hava sahası uygulamasının, Ege uluslararası hava sahasında Türk

uçaklarının hareket serbestisini ne kadar engelleyeceği ortadadır.

69

BÖLÜKBAŞI, s.580.

70

BAŞEREN, s.178.

71

PAZARCI, Hüseyin, “

Lozan Antlaşması’ndan 1974’e Kadar Ege’ye İlişkin Gelişmeler ve

Yunanistan’ın Ege Politikası”

, Üçüncü Askeri Tarih Semineri Türk Yunan İlişkileri,

Ankara, 1986, s.29.

72

PAZARCI, Hüseyin, “

Ege Denizi’ndeki Türk Yunan Sorunlarının Hukuki Yönü

”,

s.118.