

TBB Dergisi 2013 (109)
Ülkü HALATÇI ULUSOY
321
akademik kesimin, Türk tezini aynı kararlılıkta savunabilmekten uzak
kaldığı ve dolayısıyla Türk Silahlı Kuvvetleri’nin attığı kararlı, ısrarlı
ve somut adımları destekleyemediği görüşleri dikkat çekmektedir.
73
B. Uluslararası Hukuk Açısından Yunanistan’ın FIR (Uçuş Bilgi
Bölgesi) Uygulamaları
FIR, “kendine özgü ölçülerle hava sahasının tanımlandığı, içinde
özellikle Uçuş Bilgi Hizmeti (FIS) ve Uyarı Hizmeti (AS) sağlanan ha-
vacılık bölgesidir”.
74
ICAO’nun kuruluşunun ardından Örgüt bünye-
sinde gerçekleştirilen toplantılarda sağlanan mutabakatlar neticesinde
bütün dünya atmosferi hava seyrüseferinin düzeni için ilgili hizmetle-
rin verildiği FIR hatlarına ayrılmıştır. Bir devletin kontrolünde devle-
tin kara ve deniz ülkesinin büyüklüğüne göre bir ya da daha fazla FIR
olması mümkündür. Hatta bunun ötesinde uluslararası hava sahasına
uzanabilir. Öte yandan bir devletin kendi hava sahasında yürütüle-
cek FIR hizmetlerinin sorumluluğunun başka bir devlete devredilmesi
olanağı vardır.
75
Bununla birlikte kendisine ulusal hava sahası dışında
sorumluluk verilen devlet, bu bölgede egemenlik iddiasında buluna-
maz. Çünkü önce de belirtildiği gibi, uluslararası hukuk kurallarına
göre devletler sadece kara ülkesi ve karasuları üzerindeki hava saha-
sında egemenlik yetkilerine sahip olabilecektir.
Türkiye ve Yunanistan arasındaki FIR sorununun ilki,
Yunanistan’ın egemenliğinde olan FIR hattını ülke sınırı gibi göstere-
rek hükümranlık iddiasında bulunması, ikincisi de Atina FIR sorum-
luluk alanına giren bütün askeri uçakların uçuş planı verme zorunlu-
luğu olduğunu iddia etmesinden kaynaklandığı görülmektedir.
Ege’de uçuş güvenliğinin sağlanması amacıyla 18.10.1950–
4.11.1950 tarihleri arasında ICAO’nun üyesi Ortadoğu bölgesi devletle-
73
YÜCEL, s.95.
74
GÜNEL, s.91; Chicago Sözleşmesi’nin “Hava Trafik Hizmetleri” başlıklı 11.
Eki’nin ilk bölümü olan “Tanımlar” bölümüne göre Hava Trafik Hizmeti (Air
Traffic Service), uçuş bilgi hizmeti (flight information service), uyarı hizmeti (aler-
ting service), hava trafik tavsiye hizmeti (air traffic advisory service) ve hava trafik
kontrol hizmeti (air traffic control service) gibi farklı anlamlara gelen jenerik bir
terimdir. (Annex 11 to the Convention on International Civil Aviation, Air Traffic
Services, Thirteenth Edition, July 2001, s.1-2)
75
GÜNEL, s.92.