Background Image
Previous Page  379 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 379 / 485 Next Page
Page Background

Laiklik ve Din Özgürlüğü

378

(yönetici) seçkinler, dini siyasal gücün üstün simgesi olan devlete bağ-

lama eğilimindeydiler. Bundan sonra dinsel gelişme süreci, devletin

gelişmesini izledi; Devrim ise aslında tersine çevirmeye çalıştığı süreci,

yani din ile siyaset arasındaki ilişki sürecini bilinçsizce güçlendirmiş

oldu.

107

Buna rağmen Kuruma ilişkin bugünkü sorunlar, anayasal statü-

den değil, çoğunlukla uygulamadan kaynaklanmaktadır. Dincileşme-

nin aracı

108

olmak yerine, laikliğin bir aracı kurumu olmak kaydıyla

anayasal statüko devam ettirilebilir.

109

Dinin, devleti veya kamusal ay-

gıtın bölümlerini ele geçirmeye çalışmaması gerekirken

110

, günümüz-

de tarikatların yararlandığı geniş bütçe ve kadro olanaklarıyla DİB,

dinin tümüyle kamusal alana geçirilmesi sonucunu doğurmaktadır.

111

Çeşitli işlerde DİB’le yakın ilişki içinde çalışmakla birlikte onun

bir parçası olmayan ilahiyat profesörleri, YÖK’e bağlı belli başlı devlet

üniversitelerinin (23 adet) ve bir vakıf üniversitesinin içinde yer alan

ilahiyat fakültelerinde ders vermektedirler.

112

Bu öğretim üyelerinin

bilimsel faaliyet özgürlükleri, Anayasa’ya sadakat yükümlülüğünü de

içermektedir (Anayasa md. 27/2).

Teoloji fakültelerinin Almanya’ya özgü özelliği, kamusal bir ku-

rum olma yanında kilisenin görevlerinin yerine getirilmesine de hiz-

met etmesidir. Bu açıdan teoloji profesörleri devlet memuru olmalarına

159.

107

Sadıq M. , Türk Devrimi, (çev. Keskin Ata F.), s. 171.

108

Diyanet İşleri Başkanlığı’nın başlattığı “Aile İmamlığı” projesiyle sosyal yaşam

üzerinde dinin etkisini daha çok artırılmaktadır

(http://haber.sol.org.tr/devlet-

ve-siyaset/iste-asil-acilim-aile-imami-haberi-33617 ). Kamuoyunda “Aile imam-

ları fişleme yapacak” yorumlarına neden olan DİB yönergesindeki iki hükmün ise

Danıştay tarafından yürütmesini durdurulmuştur

(http://www.muhalifgazete.

com/27654-Aile-imamlarina-Danistay-soku.html).

109

Tanör de tam ayrılık ya da özerklik yerine, DİB’in mümkünse çok partili dönem-

den önceki haline getirilmesine sempati duymuştur, Tanör B. , “Laiklik, Cumhu-

riyet ve Demokrasi”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö. Kaboğlu), İmge Kitabevi,

Ankara 2001, s. 29-30.

110

Nitekim Anayasa Mahkemesi, Refah Partisi kararında, “laik düzende ise, din si-

yasallaşmadan kurtarılır; yönetim aracı olmaktan çıkarılır; gerçek saygın yerinde

tutularak kişilerin vicdanlarına bırakılır.” demekteydi (E. 1997/1, K. 1998/1, Kt.

16.1.1998).

111

Aliefendioğlu Y. , “Laiklik ve Laik Devlet”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö. Ka-

boğlu), İmge Kitabevi, Ankara 2001, s. 89-90.

112

Bu fakültelerin listesi için bkz.

http://www.derszamani.net/ilahiyat-fakultesi-ta-

ban-puanlari.html (20.11.20012).