

Laiklik ve Din Özgürlüğü
378
(yönetici) seçkinler, dini siyasal gücün üstün simgesi olan devlete bağ-
lama eğilimindeydiler. Bundan sonra dinsel gelişme süreci, devletin
gelişmesini izledi; Devrim ise aslında tersine çevirmeye çalıştığı süreci,
yani din ile siyaset arasındaki ilişki sürecini bilinçsizce güçlendirmiş
oldu.
107
Buna rağmen Kuruma ilişkin bugünkü sorunlar, anayasal statü-
den değil, çoğunlukla uygulamadan kaynaklanmaktadır. Dincileşme-
nin aracı
108
olmak yerine, laikliğin bir aracı kurumu olmak kaydıyla
anayasal statüko devam ettirilebilir.
109
Dinin, devleti veya kamusal ay-
gıtın bölümlerini ele geçirmeye çalışmaması gerekirken
110
, günümüz-
de tarikatların yararlandığı geniş bütçe ve kadro olanaklarıyla DİB,
dinin tümüyle kamusal alana geçirilmesi sonucunu doğurmaktadır.
111
Çeşitli işlerde DİB’le yakın ilişki içinde çalışmakla birlikte onun
bir parçası olmayan ilahiyat profesörleri, YÖK’e bağlı belli başlı devlet
üniversitelerinin (23 adet) ve bir vakıf üniversitesinin içinde yer alan
ilahiyat fakültelerinde ders vermektedirler.
112
Bu öğretim üyelerinin
bilimsel faaliyet özgürlükleri, Anayasa’ya sadakat yükümlülüğünü de
içermektedir (Anayasa md. 27/2).
Teoloji fakültelerinin Almanya’ya özgü özelliği, kamusal bir ku-
rum olma yanında kilisenin görevlerinin yerine getirilmesine de hiz-
met etmesidir. Bu açıdan teoloji profesörleri devlet memuru olmalarına
159.
107
Sadıq M. , Türk Devrimi, (çev. Keskin Ata F.), s. 171.
108
Diyanet İşleri Başkanlığı’nın başlattığı “Aile İmamlığı” projesiyle sosyal yaşam
üzerinde dinin etkisini daha çok artırılmaktadır
(http://haber.sol.org.tr/devlet-ve-siyaset/iste-asil-acilim-aile-imami-haberi-33617 ). Kamuoyunda “Aile imam-
ları fişleme yapacak” yorumlarına neden olan DİB yönergesindeki iki hükmün ise
Danıştay tarafından yürütmesini durdurulmuştur
(http://www.muhalifgazete.com/27654-Aile-imamlarina-Danistay-soku.html).
109
Tanör de tam ayrılık ya da özerklik yerine, DİB’in mümkünse çok partili dönem-
den önceki haline getirilmesine sempati duymuştur, Tanör B. , “Laiklik, Cumhu-
riyet ve Demokrasi”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö. Kaboğlu), İmge Kitabevi,
Ankara 2001, s. 29-30.
110
Nitekim Anayasa Mahkemesi, Refah Partisi kararında, “laik düzende ise, din si-
yasallaşmadan kurtarılır; yönetim aracı olmaktan çıkarılır; gerçek saygın yerinde
tutularak kişilerin vicdanlarına bırakılır.” demekteydi (E. 1997/1, K. 1998/1, Kt.
16.1.1998).
111
Aliefendioğlu Y. , “Laiklik ve Laik Devlet”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö. Ka-
boğlu), İmge Kitabevi, Ankara 2001, s. 89-90.
112
Bu fakültelerin listesi için bkz.
http://www.derszamani.net/ilahiyat-fakultesi-ta-ban-puanlari.html (20.11.20012).