

Laiklik ve Din Özgürlüğü
376
Kuran kurslarına yaş sınırlaması getiren düzenleme yürürlükten kal-
dırılmıştır
97
.
Tüm bu tablo da göstermektedir ki, soyut düşünme yeteneği he-
nüz gelişmemiş yaştaki çocukların insanın doğası ve yaşamın amacı
hakkında dini bir kavrayışa yöneltilmesi
98
, devletin aşılama yasağını
ve laik öğretimi açıkça ihlal etmektedir. Hatırlamak gerekir ki, II. Ab-
dülhamit zamanında Rüştiye ve İdadi gibi yüksek dereceli okul başta
olmak üzere, okulların müfredetı dünyevi konulardan oluşmaktaydı.
99
Anayasal düzlemde dinsel düşünce özgürlüğü, din ve vicdan öz-
gürlüğünün forum internumuna karışmıştır. Temel öğretimde okula
değil de eve özgü bir dinsel istek, Anayasa’nın 24/4 ile 42/3. madde-
leri arasında bir çatışmaya neden olur. Daha açık bir ifadeyle küçüğün
kanuni temsilcilerine tanınan talep hakkı ile eğitim ve öğretimin Ata-
türk ilke ve devrimleri doğrultusunda, çağdaş bilim ve esaslarına göre
yapılması gereği birbiriyle çatışır. Bu çatışmada aşılmaması gereken
çizgi, “inanç aşılama” ya da “daha dindar kılma” yoluna gidilememe-
sidir.
100
Örneğin Almanya’da ebeveynin eğitim hakkıyla birlikte inanç öz-
gürlüğüne dayanarak, çocuklarının cinsel bilgiler dersine veya cinsel-
liğin öğretildiği bir tiyatro projesine ya da bir karnavala katılmamasına
yönelik bir hak kabul edilmemektedir. Alman Anayasa Mahkemesi’ne
göre; inanç özgürlüğü, Anayasa’nın kendisinden kaynaklanan sınır-
lamalara tabi kılınabilir. Bu sınırlamalar arasında devlete yüklenen
eğitim görevi de vardır. Devlet, tarafsız olmak ve tolerans göstermek
kaydıyla velilerden bağımsız olarak eğitime yönelik amaçlar izleyebi-
lir. Örneğin beklenemez vicdan ve inanç çatışmaları yaşanmadığı ve
öğrencilerin aşılanması engellendiği sürece, müslüman bir aile içeri-
sinde Kuran’ın katı yorumu, yüzme dersinden muafiyet istemini haklı
kılmamaktadır.
101
97
Bkz.
http://gundem.milliyet.com.tr/kuran-kurslarinda-yas-siniri-kalkti/gun-dem/gundemdetay/18.09.2011/1439788/default.htm (25.11.2012).
98
Bkz. 5. Sınıf Temel Dini Bilgiler ders planı.
99
Karpat K. , Osmanlıdan Günümüze Elitler ve Din, Timaş Yayınları, İstanbul 2010,
s. 227.
100
Altunya N. , Anayasa Hukuku Açısından Türkiye’de Eğitim Ve Öğrenim Hakkı”,
Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları, İstanbul 2003, s. 83.
101
Schmidt-Bleibtreu/Hofmann/Hopfauf, Grundgesetz Kommentar, 12. Auflage,
Carl Heymanns Verlag 2011, s. 220. Alman Federal İdare Mahkemesi’nin bu ko-