Background Image
Previous Page  378 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 378 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Korkut KANADOĞLU

377

Çoğunlukla din özgürlüğünün sınırlandırılmasıyla korunan, ço-

ğulcu bir toplumda sosyal ve sorumlu vatandaşlar yetiştirme ve top-

lumsal bütünleşmeyi destekleyici, paralel toplumlar oluşmasını engel-

leyici değerler, yine Anayasa düzleminde güvence altına alınmıştır.

Devlet, bireyi ve dini toplulukları, diğer inanç gruplarının müdahale-

lerine karşı da korumalıdır.

102

Sonuç olarak, devlet ve din arasındaki ilişkiler bakımından so-

run, toplumun dinin etkisinden kurtarılması ve dinin bireyselleşmesi

çerçevesinde çözümlenebilir.

103

Cumhuriyetçi laik projenin ayrıcalıklı

uygulamasını, çocuğu vatandaşlığa ve ulusa dahil etme imkanı veren

kamusal, laik (dinle ayrılmış) okul oluşturur.

104

VI. Kurumsal Yapı

İnanç özgürlüğünün kurumsal yapısı, geleneksel bir Cumhuriyet

kurumu olan Diyanet İşleri Başkanlığı’na (DİB) dayandırılabilir. Ku-

rumsal olarak değerlendirildiğinde DİB, eski Şeyhülislam kurumunun

bugünkü muadilidir.

105

Diyanet, başbakanlığa bağlı olmakla birlikte,

çeşitli dini meseleler konusundaki görüşlerini bildirirken bağımsız ha-

reket etmesi beklenmektedir.

1945’e kadar Kemalist laiklik anlayışını kitlelere götürücü bir

tramplen görevini yerine getiren DİB, 1980’lerden sonra bir din ya-

yıcısı kurum haline gelmiştir.

106

Siyaseti laikleştirmek isteyen kurucu

nudaki son kararı için bkz. BVerwGE 6 C 25. 12, Nr. 63/2013, 11.09.2013.

102

Bu nedenle din özgürlüğünün sınırlamaları, eksik olan yasa kaydına rağmen dü-

şünce özgürlüğüne getirilen sınırlamalara göre biraz daha az sıkıdır, bkz. Schul-

ze-Felitz H. , “Meinungs- und Religionsfreiheit im verfassungsrechtlichen Vergle-

ich”, JÖR N.F. 59, s.

103

Anayasa Mahkemesi de Huzur Partisi kararında laikliği, “düşüncenin ve vicdanın

baskıdan kurtulması, özgürleşmesi ve demokratlaşması” olarak tanımlamıştır, (E.

1983/2, K. 1983/2, Kt. 25.10.1983).

104

Bockel A. , “Laiklik ve Anayasa”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö. Kaboğlu), İmge

Kitabevi, Ankara 2001, s. 51.

105

DİB, hem İslam dininin doğasından türeyen bir zorunluluk (Anayasa

Mahkemesi’nin içtihadı da bu yöndedir.), hem de bu coğrafyanın birkaç bin yıllık

siyasal geleneğinin bir sonucu olarak görülebilir, bkz. Vural H. S. , Türkiye’de Din

Özgürlüğüne İlişkin Anayasal Güvence, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2013, s. 33.

106

Ancak daha öncesinde, 1965 tarihli 633 sayılı DİB Kanunu ile Kuruma “ahlak esas-

larıyla ilgili işleri yürütmek” gibi içeriği hukuken belirlenemeyecek bir işlev yük-

lemek, devletin bir dini ideoloji olarak benimsemiş olduğu anlamına gelmekteydi,

Tarhanlı İ. B. , Müslüman Toplum, “laik” Devlet, Afa Yayınları, İstanbul 1993, s.