

TBB Dergisi 2013 (109)
Korkut KANADOĞLU
373
Okullardaki dine ilişkin çatışmalar, mezhepsel özel okul kurmanın
kolaylaştırılması ve bu sayede devletin belirli okul sisteminden kaçma
stratejisini engellememesinden kaynaklanmaktadır.
V. (Dinsel) Eğitim Özgürlüğü ve Laiklik
Laikleşme sürecini taçlandıracak olan gelişme, devlet okullarının
laikleştirilmesi olmuştur. Okullar aracılığıyla laik devletin, ulusal bir
kimlik yaratma hedefine daha kolay ulaşacağı düşünülür. Bu cumhu-
riyet okulu varlığını koruyor mu? Kamuoyunda 4+4+4 olarak bilinen
ve zorunlu eğitimi kademeli 12 yıla çıkaran 6287 sayılı “İlköğretim ve
Eğitim Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Ka-
nun”, yaratıcı, adil ve esnek bir eğitim düzeninde, özgür, sorumluluk
anlayışı olan eleştirel bakış açısına sahip, toplumun içinde kendisini
ortaya koyacak özgür bireyi geliştirecek midir?
Bu sorulara yanıt verebilmek için öncelikle söz konusu Kanun’un
İmam hatip okullarının orta kısmını tekrar açan ve “Kuran-ı Kerim”,
“Temel Dini Bilgiler” ve “Hazreti Muhammed’in Hayatı” adlı
seçmeli
din dersleri
getiren hükümlerinin değerlendirilmesi gerekmektir.
85
Cumhuriyet hükümeti tarafından 1924’de kapatılan medreselerin
bir kısmı 1952’den sonra imam hatip okulları (İHO) adı altında yeni-
den açıldı. Dini eğitime ilişkin bu düzenlemeler, CHP’li Başbakan M.
Ş. Günaltay zamanında tamamlandı. Bu yeni medreselerin başlan-
gıçtaki hedefi, din hizmetini yerine getirecek eğitimli imam hatipler
yetiştirmekti. 1997-1998 eğitim öğretim yılından itibaren imam hatip
okullarının kapalı olan ortaokul bölümlerinin de açılmasıyla bugün iti-
barıyla karma (islami ve dünyevi) eğitim veren okul sayısı 1000’i aşmış
bulunmakta.
86
bulmayarak “tutucu” bir karara imza atmıştır, bkz. Kılınç Ü. , “Lautsi ve Diğerle-
ri/İtalya Kararı: Hangi Din, Hangi Laiklik? Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin
Takdir Yetkisi Teorisi İle Devletin Dinlere Karşı tarafsızlığı Prensibi Üzerine”,
Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Ekim 2011, Sy. 11, Yıl. 2, s. 93-115.
85
6287 sayılı Kanun’un şekil bakımından iptali istemi, Anayasa Mahkemesi tara-
fından oybirliğiyle reddedilmiş (E. 2012/48, K. 2012/75, Kt. 24.5.2012), ayrı dava
konusu olan esas bakımından iptal istemini de 2012/65 esas sayılı kararla red-
dedilmiştir.
(http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=gundem&id=396&hlkey=6287).
86
Bu konuda Milli Eğitim Bakanı şu bilgileri veriyor; “Yaklaşık olarak şu ana kadar
bin 141 imam hatip orta kısmı açtık. Onlardan 411 tanesi imam hatip liseleri bün-