Background Image
Previous Page  374 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 374 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Korkut KANADOĞLU

373

Okullardaki dine ilişkin çatışmalar, mezhepsel özel okul kurmanın

kolaylaştırılması ve bu sayede devletin belirli okul sisteminden kaçma

stratejisini engellememesinden kaynaklanmaktadır.

V. (Dinsel) Eğitim Özgürlüğü ve Laiklik

Laikleşme sürecini taçlandıracak olan gelişme, devlet okullarının

laikleştirilmesi olmuştur. Okullar aracılığıyla laik devletin, ulusal bir

kimlik yaratma hedefine daha kolay ulaşacağı düşünülür. Bu cumhu-

riyet okulu varlığını koruyor mu? Kamuoyunda 4+4+4 olarak bilinen

ve zorunlu eğitimi kademeli 12 yıla çıkaran 6287 sayılı “İlköğretim ve

Eğitim Kanunu İle Bazı Kanunlarda Değişiklik Yapılmasına Dair Ka-

nun”, yaratıcı, adil ve esnek bir eğitim düzeninde, özgür, sorumluluk

anlayışı olan eleştirel bakış açısına sahip, toplumun içinde kendisini

ortaya koyacak özgür bireyi geliştirecek midir?

Bu sorulara yanıt verebilmek için öncelikle söz konusu Kanun’un

İmam hatip okullarının orta kısmını tekrar açan ve “Kuran-ı Kerim”,

“Temel Dini Bilgiler” ve “Hazreti Muhammed’in Hayatı” adlı

seçmeli

din dersleri

getiren hükümlerinin değerlendirilmesi gerekmektir.

85

Cumhuriyet hükümeti tarafından 1924’de kapatılan medreselerin

bir kısmı 1952’den sonra imam hatip okulları (İHO) adı altında yeni-

den açıldı. Dini eğitime ilişkin bu düzenlemeler, CHP’li Başbakan M.

Ş. Günaltay zamanında tamamlandı. Bu yeni medreselerin başlan-

gıçtaki hedefi, din hizmetini yerine getirecek eğitimli imam hatipler

yetiştirmekti. 1997-1998 eğitim öğretim yılından itibaren imam hatip

okullarının kapalı olan ortaokul bölümlerinin de açılmasıyla bugün iti-

barıyla karma (islami ve dünyevi) eğitim veren okul sayısı 1000’i aşmış

bulunmakta.

86

bulmayarak “tutucu” bir karara imza atmıştır, bkz. Kılınç Ü. , “Lautsi ve Diğerle-

ri/İtalya Kararı: Hangi Din, Hangi Laiklik? Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi’nin

Takdir Yetkisi Teorisi İle Devletin Dinlere Karşı tarafsızlığı Prensibi Üzerine”,

Türkiye Adalet Akademisi Dergisi, Ekim 2011, Sy. 11, Yıl. 2, s. 93-115.

85

6287 sayılı Kanun’un şekil bakımından iptali istemi, Anayasa Mahkemesi tara-

fından oybirliğiyle reddedilmiş (E. 2012/48, K. 2012/75, Kt. 24.5.2012), ayrı dava

konusu olan esas bakımından iptal istemini de 2012/65 esas sayılı kararla red-

dedilmiştir.

(http://www.anayasa.gov.tr/index.php?l=gundem&id=396&hlk

ey=6287).

86

Bu konuda Milli Eğitim Bakanı şu bilgileri veriyor; “Yaklaşık olarak şu ana kadar

bin 141 imam hatip orta kısmı açtık. Onlardan 411 tanesi imam hatip liseleri bün-