Background Image
Previous Page  375 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 375 / 485 Next Page
Page Background

Laiklik ve Din Özgürlüğü

374

İmam Hatip Liselerinin orta kısmının kapatılması, sayıları imam

ve hatip ihtiyacına yetecek ölçüye çekilmesi ve kızların kesinlikle bu-

raya alınmaması

87

gerekirken, 6287 sayılı Kanun sonrası tüm okulları

imam hatipleştirme yolu açıldı.

88

Şöyle ki Kanun sonrasında bir öğren-

ciye dört tane seçmeli ders alma hakkı tanınarak, bir öğrenciye haftada

8 saate kadar din temelli ders alma olanağı verilmekte, böylece nor-

mal ortaokulda okuyan bir öğrencinin, İHO’da okuyan bir öğrenciden

daha fazla din temelli ders alabilmesi mümkün hale getirilmiştir.

89

Göz önünde bulundurulması gereken ikinci konu, Anayasa’nın

24/4. maddesinde düzenlenen zorunlu

“din kültürü” öğretimi

dir.

Şu saptama önemlidir; “Kemalist değerler adına yapılan bir darbe,

1982 Anayasasının 24. maddesine okulun bütün seviyelerinde dinsel

eğitim zorunluluğu getirmiştir. Böylece, dinsel referansın sisteme ye-

niden dahil edilmesine ve Türk-İslam sentezinin gelişmesine imkan

vermiştir.”

90

Gerçekten de yeni Anayasayı hazırlayan Danışma Meclisi

Genel Kurulu’nda anarşi ortamının sebebi, din ve ahlak eğitimi alma-

mış gençlik olarak gösterilmiş, Türk-İslam sentezi savunulmuştu.

91

Uygulamada din eğitimine ilişkin İHAM’ın 2007 tarihli “Zengin

Kararı”ndaki saptamalar

92

, Danıştay’ın arka arkaya verdiği iki kara-

yesinde açıldı, geri kalan 730’u da bağımsız imam hatip ortaokulu olarak açıldı.”,

http://www.sabah.com.tr/Egitim/2012/10/03/bakan-dincerden-imam-hatip-

okullari-rakami (22.11.2012).

87

Tanör B. , “Laiklik, Cumhuriyet ve Demokrasi”, Laiklik ve Demokrasi (der. İ. Ö.

Kaboğlu), İmge Kitabevi, Ankara 2001, s. 30.

88

AKP Milletvekili A. Boğa, “4+4+4” sistemiyle birlikte bütün okulları imam ha-

tibe dönüştürme şansı yakaladıklarını itiraf etmiştir,

http://siyaset.milliyet

.

com.tr/-okullari-imam-hatip-yapma-sansi-yakaladik-/siyaset/siyasetde-

tay/24.08.2012/1585614/default.htm (25.11.2012).

89

Eğitim–Sen’in İstanbul’da 6800, 5. sınıf öğrencisinin seçmeli ders tercihleriyle il-

gili yaptığı çalışma, tercihlerde, “akrabalık, komşuluk, telkin, ikna, bazı dersleri

okutacak öğretmen bulunmamasının, deşifre ve afişe olma kaygısının, fişlenme

korkusunun ve mahalle baskısının etkili olduğunu” ortaya koymuştur, bkz. Seç-

kin O. , “4+4+4 sitemine ilişkin değerlendirme”, Sol Gazetesi, 24.11.2012.

90

Grock G. , “Laiklik ve Demokrasi, Yeni Bir Orta Yol mu?”, Laiklik ve Demokrasi

(der. İ. Ö. Kaboğlu), İmge Kitabevi, Ankara 2001, s. 230.

91

Genel Kurul ve Anayasa Komisyonu’nda 24. Madde hakkında yapılan görüşme-

ler hakkında bkz. Özsoy Ş. , 1982 Anayasası’nın Yapım Süreci, On İki Levha Ya-

yıncılık, İstanbul 2010, s. 94-95.

92

Bir Alevi babanın başvurusu üzerin Ek Protokolün 2. maddesini uygulayarak bu

konudaki daha önceki içtihadından çıkan genel ilkeleri saptayan İHAM’a göre,

eğitimde çoğulculuğu korumayı amaçlayan devletin, öğretimin yersiz bir din be-

nimsetme uğraşından uzak, sakin bir ortamda dinle ilgili eleştirel bir bakış oluş-