Background Image
Previous Page  261 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 261 / 533 Next Page
Page Background

Vergi Hukuku Açısından Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Yolu

260

maktadır. İkinci durumu, vergilendirme süreci içerisinde vergi idare-

sinin eylem, işlem veya ihmaline karşı açılacak olan

tam yargı davaları

oluştururken; üçüncü durum ise, Vergi Usul Kanunu’nun (VUK) 124.

maddesine göre, “

Vergi mahkemesinde dava açma süresi geçtikten sonra

yaptıkları düzeltme talepleri reddolunanlar

şikayet

yolu

ile Maliye Bakan-

lığına müracaat edebilirler.

” Şeklinde düzenlenmiş olup yargı yoluna

gitmeden önce Maliye Bakanlığına şikayet yolu zorunlu tutulmuştur.

Anayasanın 148. maddesinin 3. fıkrasının son kısmına göre, “

Baş-

vuruda bulunabilmek için

olağan kanun yollarının

tüketilmiş olması

şarttır.” Buna karşılık 6216 sayılı Kanun’un 45. maddesinin 2. fıkrasın-

da ise, “İhlale neden olduğu ileri sürülen işlem, eylem ya da ihmal için

kanunda öngörülmüş

idari ve yargısal başvuru yollarının tamamının

bireysel başvuru yapılmadan önce tüketilmiş olması gerekir

.” Bu düzenle-

melerden hareketle, Anayasada yer alan olağan kanun yollarının tüke-

tilmesine yönelik açık hükme karşın yasadaki düzenlemeye bakılacak

olursa “olağan” ifadesine yer verilmemiş olması “olağanüstü” kanun

yolunun da tüketilmesi gerektiği şekilde anlaşılabilmektedir. Ancak,

bu durumda yapılması gereken hak sahibinin lehine yorumla Anaya-

sadaki düzenlemenin esas alınması veya 6216 sayılı Kanun’da Anaya-

saya uygun olarak değişikliğe gidilmesi gerektiğidir.

16

C. Bireysel Başvuru Dilekçesi ve Harcı

Bireysel başvuru usulü 6216 sayılı Kanun’un 47. maddesine göre,

bu kanunda ve içtüzükte belirtilen şartlara uygun olarak doğrudan

ya da mahkemeler veya yurt dışı temsilcilikler vasıtasıyla yapılabilir.

Başvurunun diğer yollarla kabulüne ilişkin usul ve esaslar İçtüzükle

düzenlenir.

Başvuru dilekçesinde başvurucunun ve varsa temsilcisinin kimlik

ve adres bilgilerinin, işlem, eylem ya da ihmal nedeniyle ihlal edildiği

ileri sürülen hak ve özgürlüğün ve dayanılan Anayasa hükümlerinin,

ihlal gerekçelerinin, başvuru yollarının tüketilmesine ilişkin aşamala-

rın, başvuru yollarının tüketildiği, başvuru yolu öngörülmemişse ih-

lalin öğrenildiği tarih ile varsa uğranılan zararın belirtilmesi gerekir.

16

Şahbaz İbrahim, “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru ve Sorunlar”,

Anayasa

Mahkemesine Bireysel Başvuru, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, Ankara, 2011, s.83.