

Vergi Hukuku Açısından Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Yolu
260
maktadır. İkinci durumu, vergilendirme süreci içerisinde vergi idare-
sinin eylem, işlem veya ihmaline karşı açılacak olan
tam yargı davaları
oluştururken; üçüncü durum ise, Vergi Usul Kanunu’nun (VUK) 124.
maddesine göre, “
Vergi mahkemesinde dava açma süresi geçtikten sonra
yaptıkları düzeltme talepleri reddolunanlar
şikayet
yolu
ile Maliye Bakan-
lığına müracaat edebilirler.
” Şeklinde düzenlenmiş olup yargı yoluna
gitmeden önce Maliye Bakanlığına şikayet yolu zorunlu tutulmuştur.
Anayasanın 148. maddesinin 3. fıkrasının son kısmına göre, “
Baş-
vuruda bulunabilmek için
olağan kanun yollarının
tüketilmiş olması
şarttır.” Buna karşılık 6216 sayılı Kanun’un 45. maddesinin 2. fıkrasın-
da ise, “İhlale neden olduğu ileri sürülen işlem, eylem ya da ihmal için
kanunda öngörülmüş
idari ve yargısal başvuru yollarının tamamının
bireysel başvuru yapılmadan önce tüketilmiş olması gerekir
.” Bu düzenle-
melerden hareketle, Anayasada yer alan olağan kanun yollarının tüke-
tilmesine yönelik açık hükme karşın yasadaki düzenlemeye bakılacak
olursa “olağan” ifadesine yer verilmemiş olması “olağanüstü” kanun
yolunun da tüketilmesi gerektiği şekilde anlaşılabilmektedir. Ancak,
bu durumda yapılması gereken hak sahibinin lehine yorumla Anaya-
sadaki düzenlemenin esas alınması veya 6216 sayılı Kanun’da Anaya-
saya uygun olarak değişikliğe gidilmesi gerektiğidir.
16
C. Bireysel Başvuru Dilekçesi ve Harcı
Bireysel başvuru usulü 6216 sayılı Kanun’un 47. maddesine göre,
bu kanunda ve içtüzükte belirtilen şartlara uygun olarak doğrudan
ya da mahkemeler veya yurt dışı temsilcilikler vasıtasıyla yapılabilir.
Başvurunun diğer yollarla kabulüne ilişkin usul ve esaslar İçtüzükle
düzenlenir.
Başvuru dilekçesinde başvurucunun ve varsa temsilcisinin kimlik
ve adres bilgilerinin, işlem, eylem ya da ihmal nedeniyle ihlal edildiği
ileri sürülen hak ve özgürlüğün ve dayanılan Anayasa hükümlerinin,
ihlal gerekçelerinin, başvuru yollarının tüketilmesine ilişkin aşamala-
rın, başvuru yollarının tüketildiği, başvuru yolu öngörülmemişse ih-
lalin öğrenildiği tarih ile varsa uğranılan zararın belirtilmesi gerekir.
16
Şahbaz İbrahim, “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru ve Sorunlar”,
Anayasa
Mahkemesine Bireysel Başvuru, Türkiye Barolar Birliği Yayınları, Ankara, 2011, s.83.