Background Image
Previous Page  267 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 267 / 533 Next Page
Page Background

Vergi Hukuku Açısından Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Yolu

266

sonucunda verilecek olan kararların ise hangilerinin Resmi Gazete’de

yayımlanacağına ilişkin hususların İçtüzükte düzenlenmesine karar

verilmesi Anayasa’nın 153. maddesinin son fıkrasına aykırı bir düzen-

leme oluşturmaktadır.

26

B. Başvuruda Bulunanın Hakkının İhlal Edilmediğine Karar

Verilmesi

Esas inceleme sonucunda, Anayasa Mahkemesi başvurucunun

hakkının ihlal edilmediği yönünde ise, başvurunun reddine karar ve-

recektir.

Bununla birlikte, caydırıcı bir etki yaratması amaçlanarak, 6216

sayılı Kanun’un 51. maddesine göre, “

Bireysel başvuru hakkını açıkça kö-

tüye kullandığı tespit edilen başvurucular aleyhine, yargılama giderlerinin

dışında, ayrıca iki bin Türk Lirasından fazla olmamak üzere disiplin para ce-

zasına hükmedilebilir.

C. Bireysel Başvurudan Feragat

6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu’na (HMK) göre çekiş-

meli yargıda geçerli olan “tasarruf ilkesi” (HMK madde 24) gereğince

taraflar, dava konusu üzerinde serbestçe tasarrufta bulunabilecek; da-

vacı dilerse, talep sonucundan kısmen veya tamamen vazgeçebilecek-

tir. (HMK madde 307)

Şekle bağlı (yazılı feragat-sözlü feragat) bir usul işlemi niteliği

taşıyan davadan feragat; içeriği bakımından, maddi hukuk işlemi sa-

yılmaktadır.

27

Buna göre, davadan feragat, HMK’nın 303. maddesine

göre, maddi anlamda kesin hüküm gibi sonuç doğuracak; kısacası ta-

rafları, konusu, sebebi aynı olan dava yeniden açılamayacaktır. Diğer

taraftan, HMK’nın 310. maddesine göre, hüküm kesinleşinceye kadar

davacı tek taraflı irade beyanı ile davadan feragat edebilmekte ve bu

hususta feragatın mahkeme tarafından ayrıca kabulüne gerek duyul-

mamaktadır.

26

Şahbaz, agm., s.118.

27

Kuru, Baki-Arslan, Ramazan-Yılmaz, Ejder, Medeni Usul Hukuku, 22. Bs., Yetkin

Yayınları, Ankara, 2011, s.528.