Background Image
Previous Page  265 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 265 / 533 Next Page
Page Background

Vergi Hukuku Açısından Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Yolu

264

Komisyonlar ve bölümler bireysel başvuruları incelerken bir temel

hakkın ihlal edilip edilmediğine yönelik her türlü araştırma ve incele-

meyi yapabilir. Başvuruyla ilgili gerekli görülen bilgi, belge ve deliller

ilgililerden istenir.

Mahkeme, incelemesini dosya üzerinden yapmakla birlikte, ge-

rekli görürse duruşma yapılmasına da karar verebilir.

Bölümler, esas inceleme aşamasında, başvurucunun temel hak-

larının korunması için zorunlu gördükleri tedbirlere resen veya baş-

vurucunun talebi üzerine karar verebilir. Burada genel olarak geçici

hukuki himaye tedbirlerinden bahsedilmekte

22

ve tedbire karar veril-

mesi hâlinde, esas hakkındaki kararın en geç altı ay içinde verilmesi

gerekmektedir. Aksi takdirde tedbir kararı kendiliğinden kalkacaktır.

Bölümlerin, bir mahkeme kararına karşı yapılan bireysel başvu-

rulara ilişkin incelemeleri, bir temel hakkın ihlal edilip edilmediği ve

bu ihlalin nasıl ortadan kaldırılacağının belirlenmesi ile sınırlıdır. Bö-

lümlerce kanun yolunda gözetilmesi gereken hususlarda inceleme ya-

pılamaz.

Bireysel başvuruların incelenmesinde, bu kanun ve İçtüzükte hü-

küm bulunmayan hâllerde ilgili usul kanunlarının bireysel başvuru-

nun niteliğine uygun hükümleri uygulanır.

Esas hakkında incelemenin usul ve esasları ile ilgili diğer hususlar

İçtüzükle düzenlenir.(6216 sayılı Kanun madde 49)

IV. Bireysel Başvuru Kapsamında Verilen Kararlar

Anayasada bireysel başvuruya ilişkin kapsam ve çalışma usulü

düzenlenirken Anayasa Mahkemesi’nin bu konuda nasıl karar ve-

receğine ilişkin açık bir hüküm bulunmamaktadır. Anayasanın 148.

maddesinin son fıkrasına göre, “

Anayasa Mahkemesi, Anayasa ile verilen

diğer görevleri de yerine getirir.

” Ancak, bireysel başvuru gibi önemli bir

konunun anayasada açıkça düzenlenmesi yerine, bireysel başvuruya

ilişkin usul ve esasların kanunla düzenlenmesine bırakılması bu kuru-

mun hukuki güvence oluşturmasını zayıflatmıştır.

23

22

Deynekli, agm., s.85.

23

Şahbaz, agm., s.109.