

Vergi Hukuku Açısından Türk Anayasa Mahkemesi’ne Bireysel Başvuru Yolu
264
Komisyonlar ve bölümler bireysel başvuruları incelerken bir temel
hakkın ihlal edilip edilmediğine yönelik her türlü araştırma ve incele-
meyi yapabilir. Başvuruyla ilgili gerekli görülen bilgi, belge ve deliller
ilgililerden istenir.
Mahkeme, incelemesini dosya üzerinden yapmakla birlikte, ge-
rekli görürse duruşma yapılmasına da karar verebilir.
Bölümler, esas inceleme aşamasında, başvurucunun temel hak-
larının korunması için zorunlu gördükleri tedbirlere resen veya baş-
vurucunun talebi üzerine karar verebilir. Burada genel olarak geçici
hukuki himaye tedbirlerinden bahsedilmekte
22
ve tedbire karar veril-
mesi hâlinde, esas hakkındaki kararın en geç altı ay içinde verilmesi
gerekmektedir. Aksi takdirde tedbir kararı kendiliğinden kalkacaktır.
Bölümlerin, bir mahkeme kararına karşı yapılan bireysel başvu-
rulara ilişkin incelemeleri, bir temel hakkın ihlal edilip edilmediği ve
bu ihlalin nasıl ortadan kaldırılacağının belirlenmesi ile sınırlıdır. Bö-
lümlerce kanun yolunda gözetilmesi gereken hususlarda inceleme ya-
pılamaz.
Bireysel başvuruların incelenmesinde, bu kanun ve İçtüzükte hü-
küm bulunmayan hâllerde ilgili usul kanunlarının bireysel başvuru-
nun niteliğine uygun hükümleri uygulanır.
Esas hakkında incelemenin usul ve esasları ile ilgili diğer hususlar
İçtüzükle düzenlenir.(6216 sayılı Kanun madde 49)
IV. Bireysel Başvuru Kapsamında Verilen Kararlar
Anayasada bireysel başvuruya ilişkin kapsam ve çalışma usulü
düzenlenirken Anayasa Mahkemesi’nin bu konuda nasıl karar ve-
receğine ilişkin açık bir hüküm bulunmamaktadır. Anayasanın 148.
maddesinin son fıkrasına göre, “
Anayasa Mahkemesi, Anayasa ile verilen
diğer görevleri de yerine getirir.
” Ancak, bireysel başvuru gibi önemli bir
konunun anayasada açıkça düzenlenmesi yerine, bireysel başvuruya
ilişkin usul ve esasların kanunla düzenlenmesine bırakılması bu kuru-
mun hukuki güvence oluşturmasını zayıflatmıştır.
23
22
Deynekli, agm., s.85.
23
Şahbaz, agm., s.109.