Background Image
Previous Page  266 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 266 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Tuğçe AKDEMİR

265

6216 sayılı Kanun’un 50. maddesine göre, bireysel başvuru konu-

sunda verilebilecek kararlar ikiye ayrılmaktadır. Buna göre, Anayasa

Mahkemesi, esas incelemesi sonunda, başvurucunun hakkının ihlal

edildiğine ya da edilmediğine karar verebilecektir.

A. Başvuruda Bulunanın Hakkının İhlaline Karar Verilmesi

Esas inceleme sonucunda, ihlal kararı verilmesi hâlinde ihlalin

ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için yapılması gerekenlere hük-

medilir. Ancak yerindelik denetimi yapılamaz, idari eylem ve işlem

niteliğinde karar verilemez. Burada karşımıza çıkan tartışmalı husus

ise, “yapılması gerekenler” ifadesinin içinin ne şekilde doldurulması

gerektiğidir. Kim, nasıl, ne şekilde yapılması gerekenleri tespit edecek

ve en önemlisi Anayasa Mahkemesi böyle bir durumda yetkisini ne

ölçüde kullanacaktır?

24

Tespit edilen ihlal bir mahkeme kararından kaynaklanmışsa, ihlali

ve sonuçlarını ortadan kaldırmak için yeniden yargılama yapmak üze-

re dosya ilgili mahkemeye gönderilir. Buradaki kanun düzenlemesine

bakıldığında, ilgili mahkemenin son kanun yolu incelemesini yapan

mahkeme olarak anlaşılması ise yerinde olacaktır.

25

Yeniden yargılama yapılmasında hukuki yarar bulunmayan

hâllerde başvurucu lehine tazminata hükmedilebilir veya genel mah-

kemelerde dava açılması yolu gösterilebilir. Yeniden yargılama yap-

makla yükümlü mahkeme, Anayasa Mahkemesi’nin ihlal kararında

açıkladığı ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldıracak şekilde mümkünse

dosya üzerinden karar verir.

Bölümlerin esas hakkındaki kararları gerekçeleriyle birlikte ilgili-

lere ve Adalet Bakanlığı’na tebliğ edilir ve mahkemenin internet say-

fasında yayımlanır. Bu kararlardan hangilerinin Resmî Gazete’de ya-

yımlanacağına ilişkin hususlar İçtüzükte gösterilir. Ancak Anayasa’nın

153. maddesinin son fıkrasına bakıldığında, “

Anayasa Mahkemesi karar-

ları Resmî Gazetede hemen yayımlanır ve yasama, yürütme ve yargı organla-

rını, idare makamlarını, gerçek ve tüzelkişileri bağlar.

” Şeklinde düzenlen-

diği görülürken; Anayasa Mahkemesi’ne yapılan bireysel başvurular

24

Deynekli, agm., s.87.

25

Deynekli, agm., s.87