Background Image
Previous Page  414 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 414 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Berat Lale AKKUTAY

413

Ancak bu iki kategori arasında çok temel bir fark vardır. Zarar gören

devletin uyguladığı yaptırım bir tür ihkak-ı hak olmaktadır. (

private

justice

) Oysa diğerinde uluslararası toplumun varlığı, bu toplumdaki

merkezileşme ya kurumsallaşma tanınmakta, bu durum uluslararası

hukuku koruyan ve kollayan yapan bir uluslararası örgüt aracılığıy-

la ortaya çıkmaktadır.

3

Ancak hukuk kurallarının ihlalini tespit edecek

ve bu kuralların uygulanmasını sağlayacak merkezi bir otoritesi bu-

lunmayan, nispeten ilkel bir hukuk düzeni olan uluslararası hukukta

bu çifte fonksiyon devletlere yüklenmiştir. Bunun bir sonucu olarak

hukuka aykırı bir fiile tek taraflı olarak alınan her zorlayıcı önlem yap-

tırım olarak adlandırılabilir. Bu tanım, yaptırımın kapsamını genişlet-

mekte, uluslararası hukuka aykırılığa tepki olarak bir devletin, kar-

şı önlemler olarak adlandırılan tek taraflı önlemlerini ve uluslararası

toplumun menfaatlerini korumak için o toplum adına hareket eden

bir kurumun zorlayıcı önlemlerini içinde barındırmaktadır.

4

Ancak

bu yaklaşım yaptırımları uluslararası hukukun yeniden tesis edilmesi

işlevi ile sınırlandırmakta ve tek tek devletlere de bu hakkı tanımak-

tadır. Bu noktada Abi Saab’ın yaptırımı dar anlamıyla açıklayan gö-

rüşünü benimsemek gerekir. Söz konusu tanım uyarınca yaptırımlar

“hukuk sistemi tarafından yönetilen bir toplum ya da topluluk adına

hareket etmeye yetkili bir sosyal organın kararlarını uygulamak üzere

alınan zorlayıcı önlemlerdir”

5

Yaptırımlar zorlayıcı olmalıdır. Bu zor-

layıcı önlemler silahlı ya da silahsız, ekonomik ya da askeri yaptırım-

lar gibi maddi, kınama gibi ahlaki ya da sahip olunan bir statünün

kaybı, örneğin bir uluslararası örgüt üyeliğinin sona erdirilmesi gibi

hukuki zorlama biçiminde olabilir.

6

Bu önlemlerin zorlayıcı olmasının

nedeni hedef aldığı kişinin isteklerine aykırı olarak ve onun iradesi

dışında, hukukun yeniden tesis edilmesi amacıyla alınmasıdır. Böy-

lece kişi daha önce sahip olduğu bir statüden ya da çeşitli haklardan

mahrum bırakılmaktadır. Bu zorlayıcı önlemler yetkili bir sosyal or-

ganın bir kararı ya da bir tavsiyesi ile uygulanır. Bir devletin hakkı

ihlal edildiğinde uyguladığı tek taraflı zorlayıcı önlemler, bu tanımın

kapsamından çıkarılmıştır.

7

3

Pellet; Mıron, 2012, Para. 6.

4

Pellet; Mıron, 2012, para. 7.

5

ABI-SAAB, 2001, s. 32.

6

ABI-SAAB, 2001, s. 39.

7

ABI-SAAB, 2001, s. 32.