Background Image
Previous Page  419 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 419 / 533 Next Page
Page Background

Birleşmiş Milletler Andlaşması Çerçevesinde Ekonomik Yaptırımların Hukuki Niteliği ...

418

tırımların yöneldiği devlet, dış dünya ile finansal ilişkilere giremez.

Örneğin bir devletin malvarlığının dondurulması ya da hesaplardaki

para akışının engellenmesi gibi. Finansal yaptırımlar çok daha spesifik

bir hale getirilerek gerçek kişi ya da bir takım özel hukuk kişilerinin

malvarlığının dondurulması şeklinde de olabilir.

29

Bu çalışmada, eko-

nomik yaptırımlar terimi, genel anlamda ekonomik yaptırımlar ve fi-

nansal yaptırımları ifade edecek biçimde kullanılmıştır.

BM Sisteminde, geleneksel olarak ekonomik yaptırımlar, ihracat

veya ithalata getirilen kısıtlamalar, ticaret andlaşmalarının feshi ya da

askıya alınması, ulaşımın kesintiye uğratılması, nakit hareketlerine ge-

tirilen yasaklar, uluslararası örgütlerin teknik yardım programlarının

askıya alınması ya da yaptırımların uygulandığı devletin başka ülke-

lerdeki malvarlığının dondurulması veya bunlara el konması biçimin-

de gerçekleşir.

30

Soğuk Savaş süresince yalnızca iki kez bu yaptırımla-

ra başvurulmuştur. 1962’den 1994’e kadar, Namibya’daki ırkçı rejime

son vermek amacıyla, kademeli olarak Güney Afrika’ya ve 1965’ten

1979’a kadar Rodezya’daki azınlık beyaz hükümete karşı ekonomik

yaptırımlar uygulanmıştır.

31

Güvenlik Konseyi, Irak’ın Kuveyt’i işga-

linden sonra, 6 Ağustos 1990 tarihli, 661 sayılı kararı ile, uzun yıllardan

sonra ilk kez ekonomik yaptırım kararları almıştır.

32

BM, bu tarihten

sonra Somali, Irak, Yugoslavya, Haiti, Liberya, Kamboçya, Libya, Ku-

zey Kore, Ruanda, Sierra Leone, Afganistan, İran, Kongo, Sudan gibi

çeşitli devletlere karşı bu tür yaptırımlara başvurmuştur.

33

29

Farrall, 2007, 107. Yabancı devletlerin ya da yabancıların bir ülkedeki malvarlığı-

nın dondurulması, dış politika ve uluslararası ilişkilerin geleneksel yöntemlerin-

den birisidir. Özellikle ABD, 1950’lerden bu yana herhangi bir uluslararası krizde

otomatik olarak bu yönteme başvurmaktadır. Bu konuda bkz. Luca G Radicati

Di Brozolo and Mauro Meglıanı, “Freezing the Assets of International Terrorist

Organizaitons”, in Andrea Bianchi (ed.), Enforcing International LawNorms Aga-

inst Terrorism, Hart Publishing, Oxford, 2004, s. 377.

30

Nico Shrıjver, “The Use of Economic Sanctions by the UN Security Council”, in

Harry H.G. Post (ed.), International Economic Law and Armed Conflict, Martinus

Nijhoff Publishers, Dordrecht, 1994, s. 129.

31

Gary Clyde Hufbauer; Jeffrey J. Schott; Kimberly Ann Ellıott; Barbara OEGG, Eco-

nomic Sanctions Reconsidered, Peterson Institute for International Economics,

Washington, 2007, s. 23.

32

S/RES/ 661 (1990)

33

Barry E. Carter, “Economic Sanctions”, in R. Wolfrum (ed.), The Max Planck Ency-

clopedia of Public International Law, Oxford University Press, para.17, online edi-

tion,

(www.mpepil.com

) (Erişim Tarihi:18.12.2012.)