

Birleşmiş Milletler Andlaşması Çerçevesinde Ekonomik Yaptırımların Hukuki Niteliği ...
416
Crawford’un yaptırımlara ilişkin bu tespiti kısmen de olsa doğ-
rudur. Milletler Cemiyetinin oluşturduğu sistemden farklı olarak,
17
VII. Bölüm çerçevesinde düzenlenen önlemler, genel ve soyut kuralla-
ra aykırılıkları gidermek amacıyla öngörülmemiştir. Zira BM’nin VII.
Bölüm uyarınca aldığı önlemlerin amacı, ihlal edilen hukuk kuralına
uyulmasının sağlanması başka bir ifadeyle hukukun yeniden tesis
edilmesi ya da korunması değil, barışın korunması ya da yeniden tesis
edilmesidir. Güvenlik Konseyi siyasi bir organdır dolayısıyla Konse-
yin VII. Bölüm uyarınca aldığı bağlayıcı kararlar da siyasidir, bunların
hukuki gerekçeleri olmak zorunda değildir.
18
Andlaşma ile Konseye
çok geniş takdiri yetkiler tanınmıştır. Konseyin, barışın bozulduğunu
ya da bir saldırı fiilinin gerçekleştiğini tespit etmesi nispeten kolay-
dır ancak barışın tehdit edildiğini tespit etmek güçtür. Andlaşma, bu
konuda herhangi bir tanım ya da açıklama içermemektedir. Konseyin
alacağı önlemleri, saldırı fiili, barışın bozulması ya da tehdit edilmesi
durumlarına göre ayrı ayrı belirlemek de kolay değildir. Andlaşma’da
bu konuda herhangi bir açıklayıcı hükme yer verilmemiştir.
19
Bununla birlikte Güvenlik Konseyi, bir devletin eylemini barışın
ihlali ya da tehdidi olarak belirlediğinde yeni bir hukuk yaratmakta-
dır. Konsey, barışın bozulduğunu ya da tehdit edildiğini tespit ettikten
sonra ihlali gerçekleştiren tarafa, bu eylemini derhal sona erdirmesini
emretmektedir. İşte esas olarak yükümlülük yaratan Konsey tasar-
rufu budur. Güvenlik Konseyinin bu emrini içeren karar, 25. madde
uyarınca bağlayıcıdır.
20
Konseyin, Andlaşma’nın 39. maddesi uyarın-
ca ihlal ve tehdit tespitleri ve bunların neticesinde alınan önlemler bir
hukuk düzeni yaratmıştır. Bu düzen içerisinde hukuk, siyasi kararları,
17
Madde 16: “1. Cemiyet üyelerinden biri, 12., 13. ya da 15. maddelerdeki yükümlü-
lüklerine aykırı olarak savaşa başvurursa, Cemiyetin bütün öteki üyelerine karşı,
bu davranışıyla ipso facto bir savaş eyleminde bulunmuş sayılır. Bu üyeler onun-
la, ticari ya da mali ilişkilerini hemen kesmeyi, kendi uyruklarıyla Misak’a aykırı
davranan Devletin uyrukları arasında her türlü ilişkileri yasaklamayı ve Misak’a
aykırı davranan bu Devletin uyrukları ile, Cemiyet üyesi olsun ya da olmasın,
başka herhangi bir Devletin uyrukları arasında ticari ve mali ilişkileriyle kişisel
ilişkileri kesmeyi yükümlenirler.” 16. maddede, Milletler Cemiyeti Misakı’nda
belirtilen durumlar dışında savaşa başvuran devletlere, uluslararası hukuk çerçe-
vesinde çeşitli yaptırımlar öngörülmüştür. Bkz. Gowlland-Debbas, 2001, s. 8.
18
Gowlland-Debbas, 2001, s. 8.
19
Gowlland-Debbas, 2001, s. 8.
20
Kelsen, 1951, s. 736.