Background Image
Previous Page  440 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 440 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Berat Lale AKKUTAY

439

venlik Konseyi kararını uygulamak üzere kabul edilmiş AT Konsey

tüzüğünün, bir kişinin hayatını ve sağlığını riske atmak pahasına mal-

varlığının dondurulması gerektiği şeklinde yorumlanamayacağını ifa-

de etmiştir. Mahkemeye göre İngiltere’de yürürlükte bulunan hukuk

kurallarına uygulanan insanlık hukuku

(law of humanity

) ilkeleri, AT

düzenlemelerine de uygulanabilir.

134

Bu kurallar uyarınca bir kişinin

hayatı ve sağlığı riske giriyorsa, 1333 sayılı Güvenlik Konseyi kararını

uygulamak üzere çıkarılmış AT tüzüğünde listelenen kişilerin malvar-

lıklarının dondurulması kararına bir istisna getirilebilir.

135

Mahkeme,

bu tür bir istisnanın belirlenebilmesi için ilgili Yaptırım Komitesinin

görüşünün alınmasına da gerek olmadığını ifade etmiştir.

136

İngiltere Yüksek Mahkemesi, konuya ilişkin olarak makul bir de-

ğerlendirme yapmış olsa da bu yorum teknik olarak yanlıştır. Zira o

dönemde 1267 rejimi çerçevesinde bu tür istisnalar öngörülmüyordu.

Ancak şunu da kabul etmek gerekir ki İngiltere Yüksek Mahkemesi-

nin bu yorumu, Güvenlik Konseyinin 1267 rejimini gözden geçirme-

sini ve bu konuda çeşitli değişiklikler yapmasını sağlamıştır. Nitekim

Konsey, 1452 sayılı kararında, Mahkemenin yorumundan yaklaşık bir

yıl sonra, malvarlığının dondurulması konusunda, temel harcamalara

yönelik istisnalar kabul etmiştir.

137

koşulların yerine getirilmediğine karar verirse söz konusu ödemenin askıya

alınabileceğini, sigorta desteği ödenen kişinin 8000 sterlinden fazla anaparası

varsa, Bakanlığın bu ödemenin yapılabilmesi için gerekli şartların oluşup

oluşmadığını değerlendirme hakkı olduğunu, nitekim 180.000 sterlinin bu miktarı

fazlasıyla aştığını ifade etmiştir. İç hukuk çerçevesinde değerlendirildiğinde

Bakanlığın kararı mevcut düzenlemelere uygundur. Ancak Othman, 1267 reji-

mi çerçevesinde, 1333 sayılı Güvenlik Konseyi kararını uygulamak üzere kabul

edilmiş 467/2001 ve 2062/2001 sayılı AT Konsey tüzükleri uyarınca, fonları ve

finansal malvarlığı dondurulması talep edilen Taliban ya da El Kaide bağlantılı

kişiler arasında listelenmiştir. Othman, 1900 sterlin tutarındaki banka hesabının

dondurulduğunu ve polisin el koymuş olduğu 180.000 sterlinin ise bu durumda

geri verilmeyeceğini belirtmiştir. Bununla beraber Bakanlıkça kendisine ödenen

destek, fon ya da finansal malvarlığı olarak kabul edilemez aksi halde Othman’ın

yaşayabilmesi için gerekli para Konsey tüzüğü ile engellenmiş olur. Davalı taraf

ise bu paranın da finansal malvarlığına dahil olduğunu, nakit ödeme ya da doğ-

rudan banka hesabına aktarma şeklinde gerçekleştiğini belirtmiş, Konsey tüzüğü-

nün bu konuda herhangi bir istisna öngörmediğini ifade etmiştir. Bkz. Othman v

Secretary of State for Work and Pensions para. 1-6, 9, 19, 24, 27-33, 40- 47)

134

Othman v Secretary of State for Work and Pensions, para. 56.

135

Othman v Secretary of State for Work and Pensions, para. 57.

136

Othman v Secretary of State for Work and Pensions, para. 61.

137

Tzanakouopolos, 2010, s. 66.