Background Image
Previous Page  438 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 438 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Berat Lale AKKUTAY

437

letler bu kararları doğrudan uygulayabilecekleri gibi bir iç hukuk iş-

lemine de ihtiyaç duyabilirler. Nitekim devletlerin büyük çoğunluğu,

Konsey kararlarını bir iç hukuk düzenlemesine dönüştürdükten sonra

uygularlar.

126

Bu noktada ulusal mahkemelerin, doğrudan Konsey ka-

rarlarını değilse de bu kararları uygulamak üzere çıkarılmış iç hukuk

işlemlerinin yargısal denetimini yaptıkları görülmektedir. Aşağıda, bu

konudaki üç farklı dava incelenmiştir.

127

İrlanda Yüksek Mahkemesi, bir Türk Şirketi olan Bosphorus Hava

Yollarının, İrlanda Ulaştırma Bakanlığına karşı açtığı davada, 820 sa-

yılı Güvenlik Konseyi kararını uygulamak üzere çıkarılmış 990/93

sayılı AT Konsey tüzüğünü yorumlamıştır.

128

Bosphorus Hava Yolları

Turizm ve Ticaret Anonim Şirketinin, eski Yugoslavya Hava Yolların-

dan (JAT) kiralamış olduğu uçağa, 990/93 sayılı tüzüğe dayanılarak,

Dublin’de, İrlanda Otoritelerince el konmuştur.

129

820 sayılı karar, di-

ğer ekonomik yaptırımların yanında, çoğunluk ya da kontrol hissele-

ri, Yugoslavya’da ikamet eden yahut faaliyette bulunan gerçek ya da

tüzel kişilere ait kara, hava ve deniz araçlarına el konulmasını öngör-

mektedir.

130

İrlanda Yüksek Mahkemesine göre söz konusu düzenle-

me, Yugoslavyalı bir kişi ya da bir şirketin sahip olduğu hissenin yüz-

126

Devletlerin bu konudaki çeşitli uygulamaları için bkz. Vera GOWLAND-DEB-

BAS, National Implementation of UN Sanctions: A Comparative Study. Martinus

Nijhoff Publishers, Leiden/Boston, 2004.

127

Ekonomik kararların yargısal denetimine ilişkin ulusal mahkeme kararları seçi-

lenlerle sınırlı değildir. Bu konuda çok sayıda yargı kararı vardır. Bkz. Antonios

Tzanakopoulos, “Domestic Court Reactions to UN Security Council Sanctions”, in

August Reinisch (ed.), Challenging the Acts of International Organizations before

National Courts,2010, s. 54-76.

128

Bhosphorus Hava Yollari Turizm ve Ticaret Anonim Sirketi v The Minister for

Transport Energy and Communications, Ireland and the Attorney General and

Team Aer Lingus, The High Court, 1993 No 352JR. Söz konusu dava metni

için bkz.

http://www.lexisnexis.com/hottopics/lnacademic/?

(Erişim Tarihi:

15.10.2013) Güvenlik Konseyi, doksanlı yıllarda, Yugoslavya Federal Cumhuri-

yetinde devam eden çatışmalar ve insan hakkı ihlalleri sebebiyle, bu devlete karşı

çeşitli ekonomik yaptırım kararları kabul etmiştir.

129

Kira sözleşmesine göre dört yıl süre ile uçağın günlük yönetim kontrolü tama-

men Bosphorus Hava Yolları Şirketine bırakılmıştır. Hava yolu şirketi, 1993 yı-

lında Dublin’de bir İrlanda uçak bakım şirketinden uçağın bakımını istemiştir.

Bakım işi sona erdikten sonra İrlanda Otoriteleri, 990/93 sayılı AT Konsey tüzü-

ğüne dayanarak uçağa el koymuşlardır. Bkz. Bosphorus Hava Yolları Turizm ve

Ticaret Anonim Şirketi v Ireland, [GC], no. 45036/98), ECHR, 2005-VI, para. 11-32;

C-84/95, Bosphorus v. Minister for Transport, Energy and Communication and

Others, 1996 ECR I-03953, para. 1-3.

130

S/RES/820 (1993), para. 24.