Background Image
Previous Page  477 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 477 / 533 Next Page
Page Background

Kamu Görevlilerinin Dini Sembol Taşıyabilmesinin Sınırları; Eski Bir Tartışma ve ...

476

sıkıca saracak şekilde giyinmesi durumunda, bu pratiğin

kamu güven-

liği ve sağlığı açısından

demokrasinin koruma alanı içerisinde kalması

gerektiği söylenebilir.

Kamu sağlığı ve güvenliği nedeniyle din ve inanç hürriyetinin

sınırlanması, Sikhlerin türban giyinmesi hususnda da tezahür etmiş-

tir. Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Komitesi, Sikh inancına mensup

birinin işyerinde güvenlik bareti giyinmesi gerekliliğini din ve inanç

özgürlüğüne aykırı bulmamıştır. Ayrıca, bu sınırlamanın “makul ve

objektif bir amaca hizmet etmesi nedeniyle” Sikhler aleyhine ayrımcı-

lık içermediğine hükmetmiştir.

72

Birleşik Krallık, 1972 yılında motor-

siklet sürücülerinin güvenlik kaskı takmlarını zorunlu kılmıştır. Bu

yasa, kask giyinebilmek için türbanlarını çıkarmaları gereken Sikh-

lerin din ve vicdan hürriyeti açısından bir engel teşkil etmiş ve 1976

tarihli yasayla Sikhler bu kask takma zorunluluğundan muaf tutul-

muşlardır. Bununla birlikte, kask takmamaktan kaynaklı herhangi

bir kazada diğerlerinin uğradığı stres ve yaralanma veya kamunun

katlanmak zorunda kalacağı hastane masrafları dikkate alınmalıdır.

73

Bu hususlar olası yeni bir yasal değerlendirmede din ve inanç hürri-

yetinin kamu sağlığı ve güvenliği dikkate alınarak sınırlanabileceğini

düşündürebilir.

SON SÖZ;

Sonuç olarak, din ve vicdan hürriyetinin sınırlarına ilişkin genel

kriter belirlenirken bireyin menfaatleri ve talepleri ile kamu menfaati

arasındaki denge derinlikle irdelenmelidir. Din ve inanç hürriyeti, po-

zitif özgürlüğün tezahürü olarak dini sembol giyinmek ve ifade etmek

isteyen bireyler tarafından ileri sürülebileceği gibi; negatif özgürlüğün

tezahürü olarak dini sembollerle yüzleşmek veya bu pratiğe zorlan-

mak istemeyen bireyler tarafından da başvurulabilir.

72

UNHuman Rights Committee, Bhinder v. Canada, Communication No. 208/1986,

CCPR/C/37/D/208/1986, para. 6.2.

73

supra n. 70, 560