Background Image
Previous Page  478 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 478 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Ali Rıza GÜDER

477

Eğitim hakkı, giyindiği dini sembol nedeniyle okulundan ih-

raç edilmiş öğrenciler tarafından ileri sürülebilir. Ayrıca, ebeveynler

eğitimin kendi dini ve felsefi yargılarına göre verilmesini talep etme

hakkına sahiptirler. Bununla birlikte, devlet “eğitim sisteminin dini ve

mezhepsel tarafsızlığını korumak” adına ve okullarda “dini harmoni-

yi muhafaza etmek” amacıyla din, inanç ve vicdan hürriyetini sınır-

layıcı tedbirlere başvurabilir.

74

Yukarıda ifade edildiği gibi Prof Ruth

Wedgwood, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Komitesi

Hudoybergano-

va v. Uzbekistan davasındaki

kişisel görüşünde “devletin

pedagojik fak-

törleri

dikkate alarak dini sembollerin giyinilebilmesini sınırlayabile-

ceğini” öngörmüştür.

75

AİHM Büyük Daire,

Leyla Şahin

kararında

76

din

ve inanç özgürlüğünün ifadesinde “kamu düzeninin korunması; top-

lumsal barışın sağlanması ve gerçek dini çoğulculuk ihtiyacına atıfta

bulunur ve bu menfaatlerin demokratik toplumun yaşayabilmesi için

olmazsa olmaz olduğunu tespit eder.”

Din, inanç ve vicdan hürriyeti ancak kamu düzeni, sağlığı, güven-

liği, toplumun moral değerleri ve başkalarının hak ve özgürlüklerinin

korunması amaçlarıyla, toplumsal bir ihtiyacın gerektirdiği durumlar-

da ve amaçla orantılı olmak şartıyla sınırlanabilir.

77

Bu sınırlamanın

gerekliliğini ispat yükümlülüğü elbette devlete aittir. Sonuç olarak,

dini sembollerin giyinilmesi hususunda ispatlanabilir vakalardan zi-

yade

spekülasyon ve varsayıma

dayalı sınırlamalar elbette bireyin din,

inanç ve vicdan hürriyetinin ihlali anlamına gelecektir.

78

74

Dahlab v. Switzerland, supra n. 9

75

UN Human Rights Committee, Hudoyberganova v. Uzbekistan Communication

No. 931/2000

76

supra n. 40

77

See Siracusa Principles on the Limitation and Derogation Provisions in the

International Covenant on Civil and Political Rights, E/CN.4/1985/4, Annex,

para. 10.

78

See Board of Experts of the International Religious Liberty Association, Guiding

Principles Regarding Student Rights to Wear or Display Religious Symbols (15

November 2005), Principles Nos. 6 and 7, available at

www.irla.org/documents/

reports/symbols.html.