Background Image
Previous Page  472 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 472 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Ali Rıza GÜDER

471

mayı gerektirir.

53

Fakat,

farklı inancı gereği

farklı davranılan

Goldman’ın

kippa giyinebilmesi yanında, türban, haç, zülfikar giyinmelerine izin

verilmeyen bir Sikh, Müslüman, Hristiyan veya Alevinin (şüphesiz bu

matrix farklı kombinasyonlarla ifade edilebilir), onları inancını ifade

etmek (manifest) isteyen bireyler olarak (Goldman ile kıyaslandığın-

da)

aynı konumda olup farklı davranılan

ve ayrımcılığa uğrayan bir konu-

ma taşıyacaktır. Şüphesiz, ayrımcılık tartışmasından kaçınmak adına

Pareto prensibini

ters çevirip –ve meşru bir sebep olmaksızın- “herkes

daha iyi duruma gelemiyorsa bazıları kötü durumda kalsın” diyerek

veya toplumsal veya bireysel hoşgörüsüzlük dolayısıyla din ve inanç

hürriyetinden feragat edilmesini önermiyorum.

54

Somut durumda eşit

davranma prensibi gereği ordunun farklı din ve inanç sembollerine

açılmasının, din ve inanç hürriyetinin sınırlanması açısından meşru

ve objektif gerekçeler yarattığından bahsediyorum. Farklı sembollerin

taşınması, kaçınılmaz bir şekilde askerler arasında ayrışma ve nihayet

gerilim unsuru olabilir. Ordunun sivil toplumdan ayrı özel bir top-

luluk olduğu ve ifade özgürlüğünün sivil toplumda mümkün kıldığı

ölçüde tartışmaya izin vermesinin veya protestoyu tolere etmesinin

beklenemeyeceği ifade edilmişti.

55

Olası ve yakın

ayrışma ve gerilim

duyguları ; birlik, bağlılık, standart ve moral duyguların teşvik edilmesi

56

ge-

reken askeri düzenle bağdaşır görünmemektedir. V. Henry St. Crispin

Günü’nde savaşa çağırdığı

“az sayıda fakat mutlu kardeşler takımı’nı” el-

bette “mutsuz hasım gruplara” tercih ederdi.

57

53

Goldman v. Weinberger, supra n. 44, Yargıç Brennan, Yargıç Marshall (azınlık

görüşü); Thlimmenos v. Greece, Judgment of 6 April 2000, p. 45

54

Hamdi v

.

Rumsfeld

, 542 U.S. 507 (2004); “Sadece toplumsal toleranssızlık veya hu-

sumet nedeniyle bireyi temel özgürlüklerinden yoksun bırakmak anayasal değil-

dir.” Smith and Grady v. the United Kingdom, Judgment of 27 September 1999,

p.89 ; Engel and others v.the Netherlands, Judgement of 23 November 1976, p.59

; “devlet, ulusal güvenliği korumak adına silahlı kuvvetlerde askeri disiplin ve

operasyonel etkinliği korumak amacıyla ve gerçek bir tehditin varlığı durumun-

da bireyin özgürlüğünü sınırlayabilir. Bununla birlikte bu tehdit veya risk somut

örneklerle desteklenmelidir. ”

55

Parker v. Levy 417 U.S. 733, 743 (1974), Chappell v. Wallace 462 U.S. 296, 300

(1983), Greer v. Spock 424 U.S. 828, 843-844 (1976) (Powell, J., çoğunluk görüşü),

supra n. 38

56

Napoleon Bonaparte, Letter 27 August 1808; Savaşta moral değerler ¾ ağırlığa

sahipken kalan güç dengesi ise sadece ¼ değer arz eder.

57

William Shakespeare, Henry V Act IV Scene iii 18-67 ; “We few, we happy few we

band of brothers; For he to-day that sheds his blood with me, Shall be my brother;

be he ne’er so vile.”