Background Image
Previous Page  474 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 474 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Ali Rıza GÜDER

473

Bütün bu yazıya sinmiş olan bir düsturu vurguyla ifade etmek ge-

rekirse, özellikle kamu düzeni ve devletin tarafsızlığı söz konusu ol-

duğunda belirleyici olan

din ve inancını pozitif bir şekilde ifade eden kamu

görevlisinin kastı değil negatif din ve vicdan hürriyetine sahip olan bireyin

algısıdır.

Yargı mensuplarının herhangi bir din veya inancın sembolü-

görünür bir şekilde

taşımaları sundukları hizmetin tarafsızlığı konu-

sunda toplumda güven sorunu yaratabilir mi? Amacım elbette toplum

algısı önünde başka bir korku geçidi yapmak değil fakat bir dine veya

inanca yönelik nefret söylemi/suçundan yargılanan zanlının, o din

veya inancın sembolünü (türban, zülfikar, haç, kippa, davud yıldızı,

dharma tekerleği, ay-yıldız, aum mantra, lakşmi yıldızı v.s.) taşıyan

bir yargıcın tarafsızlığı konusunda

makul şüpheye

sahip olması olağan

bir tepkidir. Veya daha çarpıcı/güncel örnekler vermek gerekirse zanlı

(bu davalarda elbette artık-ve toplum vicdanında her zaman-

suçlu

),

Madımak davasında boynunda

zülfikar

; Rahip Santoro ve Zirve Yayı-

nevi katliamı davalarında

haç;

Betisrael

ve

Neve Şalom Sinagoglarının

bombalanması (El-Kaide 2003 saldırısı) davasında

kippa/davud yıldızı

taşıyan (örnekler ne yazık ki çoğaltılabilir) yargıcın tarafsızlığından

şüphe etmez miydi ?

Bu noktada avukatların görevlerini yerine getirirken dini sem-

bol giyinebilmelerinin kamu düzenine etkisi konusunda (ve kamu

sağlığı/güvenliği, toplumun moral değerleri ve başkalarının hak ve

özgürlüklerine potansiyel etkisini başka bir tartışmaya bırakarak) bir

parantez açmak gerekir. Kamu düzeni bağlamında

tarafsızlıklarına iliş-

kin,

avukatların konumları gereği topluma güven telkin etme yüküm-

lülüğü yoktur; özel hukuk ilişkisi ile bağlı oldukları müvekkillerine

karşı sorumlulukları bu tarafları ilgilendirir ve herhangi bir güven bu-

nalımı sözleşmenin lağvedilmesi ile çözülebilir. Fakat, baro tarafından

müdafi olarak atanması durumunda, kamu gücünü kullanan bir yargı

aktörü olarak

zorunlu bir hukuki ilişkinin tarafı olan

müvekkiline ve top-

luma kamu hizmetinin tarafsızlığı ve dürüstlüğü konusunda güven

vermekle yükümlüdür.

62

adaletin kendisi kadar önemlidir. ”

62

The Council of Europe Committee of Ministers Recommendation No. R(2000) 10

on Codes of Conduct for Public Officials (adopted by the Committee of Ministers

at its 106th Session on 11 May 2000), Article 9