

Başka Bir Aile Mümkün (feminist politika deneyimi)
518
temsil ettikleri ve borçtan müteselsil biçimde sorumlu oldukları
sonucu çıkarılabilir.
• Bu tür birlikteliklere ‘aile hukuku’ görevleri nedeniyle de bazı so-
rumluluklar yüklenebilir. Özellikle nafaka istemi böyledir. İlişki-
nin yarattığı güven duygusu ile dürüstlük kuralı böyle eylemsel
borç ilişkisinin kaynağı olabilir.
• Ayrıca eylemsel yaşam birlikteliğinden doğan çocuklar varsa; ana
babanın birlikte yaşam boyu velayet hakkını ortak kullanma ya da
çocuğun çıkarı dışında sınırlanmadan görüşme hakkını kullanma
olanağı vardır. R. Serozan’ın bir yazısında okuduğum gibi ‘aile
oluşmuşsa ortadan kalkmaz’ ilkesi, evlilik içi-dışı diyerek, sınır-
lanmamalıdır.
Avrupa Birliği devletlerinde ‘eylemsel ortaklık’ benzeşimiyle
emek ve parasal paylaşım öngörülmektedir Sonuçta; eylemsel bir du-
rum bile olsa, serbest birleşmeler hukukun yabancı kalacağı bir du-
rum olmaktan çıkmıştır
74
. Öğretide; eylemsel birlikteliklere hukuksal
bir değer sağlanması durumunda, yasa dışında ikinci sınıf bir evlilik
kurmak anlamına gelip gelmeyeceği tartışılmaktadır
75
. Köteli, evli gibi
birlikte yaşama istenci ile evlenme istencinin birbirine karıştırılmama-
sını yolundaki görüşünü şöyle açıklamaktadır:
‘Evliliğin sadakat, dayanışma, birliğin mutluluk ve ahenginin sağ-
lanması gibi eşlere yönelik öngördüğü yükümler her ailede eşlerin
sübjektif ahlak ve kişisel felsefelerine göre şekillenen tamamen ahlaki
ve dışarıdan karışımlara tahammülü olmayan yükümlerdir. Bu konu-
da hukuk belirleyici ve yaptırımca değil, yol gösterici olabilmektedir.
Bu yüzden ailenin kendi hukukunu kendisi yapan ve değiştirebilen
bir ilişkiler yumağı olduğu söylenebilmektedir. Sanıyorum aileyi ku-
rumsallaştıran husus da onun kendi hukukunu kendisinin üretmesi ve
bu konuda sahip olduğu otomidir. Hukuk ancak birliğin tasfiyesinde
ortaya çıkacaktır. Hukukun aileyi düzenleme gereksinimi, sanıyorum
ailenin kendisine yönelik olmaktan çok toplumun fayda ve düzeni
içindir. Çocukların nesebi ve eğitilmesi, poligaminin önlenmesi gibi
74
G. Akıncı, D. Gönen, G. Akçagöz Kutlu, Eylemsel Beraberlikler ve nesep, TMK
Vazgeçilmez Özü, Eskiyen Sözü, İBY, 1996, s 48)
75
Köteli, s143).