Background Image
Previous Page  520 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 520 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Tennur KOYUNCUOĞLU

519

aile hukuku düzenlemesi içinde yer alan pek çok konu o ülkenin kamu

düzeninden addolunmuştur (s 151)’. Köteli, bu amaçlarla eylemsel bir-

likteliklerle ortaya çıkan sosyal olayı hukuksal tanınması zorunluluğu-

nu işaret eder.

Aile açısından Türkiye’ye baktığımızda gerçek bir aydınlanma-

nın olup olmadığını tartışırken çoktan postmodern bir topluma geç-

tiğimizi söylemek yanlış olmaz. Postmodern dönemin ‘şizofreni’ ile

özdeşleştirilmesi ilginçtir

76

.Aile kurumunun neredeyse tarih boyunca

görülen tüm örnekleri ülkemizde bir arada

77

yaşamaktadır. Postmo-

dernliğin Batıya özgü temel meselelerine girdiğimizde, ailenin gele-

ceğinin pek olmadığını görüyoruz. Postmodern aile, Batı Avrupa’

da çekirdek denilen karı-koca ailesinin çözülmesi eğilimini gösteren

biçimlerde ortaya çıkar. Özellikle çocuksuz ailelerin artması, aile dışı

birliklerin olumlu karşılanması, boşanmaların ve tek başına yaşayan

kadın ve annelerin artması, evlenmeden tek başınalığın seçilmesi aile

kavramını değiştirmiştir. İnsan ilişkileri üzerinden baktığımızda, in-

sanlığın özgürlük mücadelesinin bilinenlerin yanında eşcinsellikle,

cinsel özgürlükle ailenin çatıştığını görürüz Jane Flax postmodern tav-

rı, insanın, tarihin ve metafiziğin ölümü tezleriyle kabul etmek olarak

tanımlar

78

:İnsan ölmüştür, çünkü özne dil içinde bir konumdan başka

bir şey değildir. Tarih ölmüştür, çünkü tarihin insan için var olduğu ya

da insanın varlığı olduğu fikri bir başka kurgudur. Metafizik ölmüş-

tür, çünkü gerçek olanı aramanın altında, pek çok batılı filozofun gizli

arzusu yatar. Bu arzu dünyayı yanılsamalı ama mutlak bir sistemin

içine hapsederek, ona ebediyen hakim olmak yatar.

76

Ahmet Ulvi Türkbağ, Postmodernite ve Hukuk İdealleri, Doğu Batı, Yıl 4, Sayı 13,

2000-01, s 200-211.

77

CEDAW Türkiye Komitesi raporunda yedi ayrı çeşide ayrılır; berdel, beşik kert-

mesi, başlık paralı evlilik, kan bedelli evlilik, kuma evliliği, kayın evliliği, akraba

evliliği gibi(Milliyet, 13 ocak 2005).Daha geniş kapsamda yapılan bir araştırmaya

göre ise evliliğin otuz ayrı hali sayılmaktadır(Sabah, 22Şubat, 2003).İşin ilginç yanı

toplumsal, neredeyse kamusal bir mekanizma gibi işlese de özel sözleşme gibi

gösterilmesi. Örneğin ‘muta evliliği ‘.Daha çok İran’da görülen geçici bir sürede

cinsel ilişki için yapılan evliliktir. Bu tür uygulamaların bir de Amerikan usulü

var. Cinsel taciz suçlamasıyla karşı karşıya gelmemek için taraflar bir belge im-

zalar. Bu belgenin adı, karşılıklı rızaya dayanan ilişki anlaşması(Hürriyet, 18Mart

1998).Bir başka deyişle erkeğin tecavüzünü korunaklı kılma yöntemidir.

78

Seyla Benhabip, Feminizm ve Postmodernizm, Huzursuz Bir İttifak, bk.Çatışan

Feminimler, Metis Yayınları, İstanbul, 2006, s 26-27.