

TBB Dergisi 2014 (111)
Tennur KOYUNCUOĞLU
519
aile hukuku düzenlemesi içinde yer alan pek çok konu o ülkenin kamu
düzeninden addolunmuştur (s 151)’. Köteli, bu amaçlarla eylemsel bir-
likteliklerle ortaya çıkan sosyal olayı hukuksal tanınması zorunluluğu-
nu işaret eder.
Aile açısından Türkiye’ye baktığımızda gerçek bir aydınlanma-
nın olup olmadığını tartışırken çoktan postmodern bir topluma geç-
tiğimizi söylemek yanlış olmaz. Postmodern dönemin ‘şizofreni’ ile
özdeşleştirilmesi ilginçtir
76
.Aile kurumunun neredeyse tarih boyunca
görülen tüm örnekleri ülkemizde bir arada
77
yaşamaktadır. Postmo-
dernliğin Batıya özgü temel meselelerine girdiğimizde, ailenin gele-
ceğinin pek olmadığını görüyoruz. Postmodern aile, Batı Avrupa’
da çekirdek denilen karı-koca ailesinin çözülmesi eğilimini gösteren
biçimlerde ortaya çıkar. Özellikle çocuksuz ailelerin artması, aile dışı
birliklerin olumlu karşılanması, boşanmaların ve tek başına yaşayan
kadın ve annelerin artması, evlenmeden tek başınalığın seçilmesi aile
kavramını değiştirmiştir. İnsan ilişkileri üzerinden baktığımızda, in-
sanlığın özgürlük mücadelesinin bilinenlerin yanında eşcinsellikle,
cinsel özgürlükle ailenin çatıştığını görürüz Jane Flax postmodern tav-
rı, insanın, tarihin ve metafiziğin ölümü tezleriyle kabul etmek olarak
tanımlar
78
:İnsan ölmüştür, çünkü özne dil içinde bir konumdan başka
bir şey değildir. Tarih ölmüştür, çünkü tarihin insan için var olduğu ya
da insanın varlığı olduğu fikri bir başka kurgudur. Metafizik ölmüş-
tür, çünkü gerçek olanı aramanın altında, pek çok batılı filozofun gizli
arzusu yatar. Bu arzu dünyayı yanılsamalı ama mutlak bir sistemin
içine hapsederek, ona ebediyen hakim olmak yatar.
76
Ahmet Ulvi Türkbağ, Postmodernite ve Hukuk İdealleri, Doğu Batı, Yıl 4, Sayı 13,
2000-01, s 200-211.
77
CEDAW Türkiye Komitesi raporunda yedi ayrı çeşide ayrılır; berdel, beşik kert-
mesi, başlık paralı evlilik, kan bedelli evlilik, kuma evliliği, kayın evliliği, akraba
evliliği gibi(Milliyet, 13 ocak 2005).Daha geniş kapsamda yapılan bir araştırmaya
göre ise evliliğin otuz ayrı hali sayılmaktadır(Sabah, 22Şubat, 2003).İşin ilginç yanı
toplumsal, neredeyse kamusal bir mekanizma gibi işlese de özel sözleşme gibi
gösterilmesi. Örneğin ‘muta evliliği ‘.Daha çok İran’da görülen geçici bir sürede
cinsel ilişki için yapılan evliliktir. Bu tür uygulamaların bir de Amerikan usulü
var. Cinsel taciz suçlamasıyla karşı karşıya gelmemek için taraflar bir belge im-
zalar. Bu belgenin adı, karşılıklı rızaya dayanan ilişki anlaşması(Hürriyet, 18Mart
1998).Bir başka deyişle erkeğin tecavüzünü korunaklı kılma yöntemidir.
78
Seyla Benhabip, Feminizm ve Postmodernizm, Huzursuz Bir İttifak, bk.Çatışan
Feminimler, Metis Yayınları, İstanbul, 2006, s 26-27.