

TBB Dergisi 2014 (111)
Aykut ERSAN
81
Kanaatimizce, birinci fıkrada suçun maddi konusunu, sosyal sınıf,
ırk, din, mezhep veya bölge bakımından farklı özelliklere sahip tahrik
edilen ve aleyhe tahrikin yöneldiği farklı halk kesimleri oluşturmak-
tadır
10
. Gerçekten de tahrikin, bir halk kesiminin yukarıda sayılan ve
fakat kendisine göre farklılık arz eden niteliklere sahip farklı bir halk
kesimi aleyhinde tahrik edilmesi şeklinde söz konusu olması gerek-
mektedir. Görüldüğü üzere, tahrik bu şekildeki halk kesimleri üzerin-
de icra edilmektedir
11
.
Halk kesimi ile ifade edilen, sosyal sınıf, ırk, din, mezhep veya
bölge bakımından farklı özelliklere sahip, adet ve şahıs olarak belirli
olmayan kişi topluluğudur. Ancak halkın tamamının değil, bu şekilde
farklı özelliklere sahip bir kesiminin tahrik edilmesi ve yine aynı şe-
kilde, halkın tamamı aleyhine değil, bu şekilde farklı özelliklere sahip
bir kesimi aleyhine tahrik yeterlidir. Dolayısıyla da tahrik, bu şekilde
adet ve şahıs olarak belirli olmayan kişi topluluğunun, yine adet ve
şahıs olarak belirli olmayan, sosyal sınıf, ırk, din, mezhep veya böl-
ge bakımından farklı özelliklere sahip kişi topluluğu aleyhine tahriki
şeklinde olmalıdır. Aksi hâlde, sosyal sınıf, ırk, din, mezhep veya böl-
ge bakımından farklı özelliklere sahip olmayan kişilerin ya da kim-
lik olarak belirli kişilerin belirli kişilere karşı tahrik edilmesi hâlinde,
konunun oluşmaması nedeniyle bu suç oluşmayacaktır
12
. Dolayısıyla
bir tahrikin bu fıkra kapsamında suç teşkil etmesi için, tahrik edilen
ve aleyhinde tahrike maruz kalan halk kesimlerinin, örneğin İslam ve
Hristiyanlık şeklindeki farklı dinlere mensup kesimler şeklinde olabi-
leceği üzere, fıkrada sayılan hususlarda farklı özelliklere sahip olması
gerekmektedir. Aksi hâlde, örneğin Alevilik şeklindeki aynı mezhe-
be, işçilik şeklindeki aynı sosyal sınıfa, Türklük şeklindeki aynı ırka,
Musevilik şeklindeki aynı dine mensup kişilerin birbirine karşı tahrik
edilmesi hâlinde, konunun oluşmaması nedeniyle bu suç da oluşma-
10
Halk, sosyal sınıf, ırk, din, mezhep, bölge kavramları hakkında ayrıntılı olarak
bkz.: Ahmet Gökcen, Halkı Kin ve Düşmanlığa Açıkça Tahrik Cürmü (TCK m.
312/2), 2001, s. 75 vd.; Ayhan Önder, Türk Ceza Hukuku Özel Hükümler, 4. bs.,
İstanbul, Filiz Kitabevi, 1994, s. 415-417.
11
Alman doktrininde bu şekildeki halk kesimleri saldırının yöneldiği konu olarak
açıklanmaktadır. Bkz.: Schäfer, § 130 - Kn. 27 vd.; Krauß, § 130 - Kn. 26 vd..
12
Lackner/Kühl, § 130 - Kn. 2; İzzet Özgenç, “Düşünceyi Açıklama Hürriyeti ve
Ceza Hukuku”, 75 Yılında Cumhuriyet ve Hukuk Sempozyumu, Diyarbakır,
1998, s. 187.