

TBB Dergisi 2014 (111)
Aykut ERSAN
85
Maddenin ikinci fıkrasında ise, kişilerin tek tek olarak olmasa da
mensup oldukları sosyal sınıf, ırk, din, mezhep, cinsiyet veya bölge
farklılığı bakımından şerefleri suçun konusunu oluşturmaktadır
23
.
İlk fıkrada olduğunun aksine, bu fıkradaki suç tipinin fiilini oluş-
turan aşağılama ile kamu güvenliği açısından açık ve yakın bir tehli-
kenin ortaya çıkmış olması ya da üçüncü fıkrada olduğunun aksine
aşağılamanın kamu barışını bozmaya elverişli olması gibi bir koşul
aranmamaktadır. Bu tarz bir aşağılama, bu suçun oluşumu ve oluşan
bu suçtan dolayı cezalandırma için yeterli kabul edilmektedir. Nite-
kim korunan hukuksal değerin ihlal edilmesi yeterli görülerek, ayrı-
ca suçun konusu üzerinde zarar veya somut bir tehlikenin meydana
gelmesi de aranmadığından, bu fıkradaki suçun bir soyut tehlike suçu
olduğu kanaatindeyiz
24
.
Maddenin son fıkrasındaki aşağılama suç tipinin konusunu ise,
halkın bir kesiminin benimsediği dini değerler oluşturmaktadır. Buna
örnek olarak dinlerin peygamberleri, dinler için kutsal sayılan gün-
ler veya şeyler sayılabilir. Bununla birlikte tüzel kişilik formunda olan
din topluluklarının aşağılanması hâlinde, konunun oluşmayacağı ka-
bul edilmektedir
25
. Bu tarz bir aşağılamanın cezalandırılabilmesi için
de, fiilin kamu barışını bozmaya elverişli olması gerekmektedir. Ör-
neğin yayınlanan bir karikatürde, halkın bir kesiminin kabul ettiği
bir dinin uyulması gereken kurallarının aşağılanması, bu kapsamda
değerlendirilmelidir. Ancak, bu şekilde aşağılama içeren bir karika-
türün, gerçekten de kişilerin bu nedenlerle sokaklara çıkarak çeşitli
rultayı – C. 2, Ankara, 2000, s. 20; Özgenç, “Düşünceyi Açıklama Hürriyeti ve
Ceza Hukuku”, s. 189.
23
Lenckner/Sternberg-Lieben, § 130 - Kn. 5c;
Zafer
, bu suça ilişkin eski düzenleme
bakımından konunun insanlık onuru, saygınlık, kamu barışı şeklinde hukuki ol-
duğunu vurgulamıştır. Bkz.: Zafer, s. 238.
24
Heribert Ostendorf (Bölüm yazarı), Nomos Kommentar Strafgesetzbuch, Yay.
Haz.: Urs Kindhäuser, Ulfrid Neumann, Hans-Ulrich Paeffgen, 4. bs., Baden-Ba-
den, Nomos, 2013, § 130 - Kn. 21; Özgenç, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler,
s. 209; Zafer, bu suça ilişkin eski düzenleme bakımından kanun koyucunun suçu
somut tehlike suçu olarak düzenlediğini vurgulamakta ve bunun, somut tehlike
suçlarında suçun tanımında hareketin üzerinde tehlike yaratacağı maddi konu-
nun belirtilmiş olduğu görüşüyle, bu suçta belirli bir halk kesiminin hareketin
konusu olarak gösterilmiş olması nedeniyle, suçun somut tehlike suçu olarak ni-
telendirilebileceği şeklinde gerekçelendirilebileceğini belirtmektedir. Ancak yazar
suçun soyut tehlike suçu olduğu kanaatindedir. Bkz.: Zafer, s. 236-237.
25
Lackner/Kühl, § 130 - Kn. 2; Zafer, s. 214.