Background Image
Previous Page  186 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 186 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

185

incelemeler yapılmadan işlemin açıkça hukuka aykırı olduğunu tespit

etmek her zaman mümkün olmamaktadır. Ancak, bazı dava türleri

açısından, bu belirleme yapılmadan idari işlemin askıya alınması işin

niteliği gereğidir.

Çağdaş, demokratik hukuk sistemlerinde idari işlemin yürütmesi-

ni durdurma konusunda genel eğilim mahkemelerin elini güçlendir-

me yönünde olmasına karşın, zaman içinde Türk idari yargı sistemin-

de yürütmenin durdurulması ile ilgili yapılan değişiklikler, şartların

kolaylaştırılması yönünde değil, yeni şartların öngörülmesi yönünde

olmuştur.Yapılan değişiklikler, idari işlemlerin hukuka uygunluk de-

netimini yapan idari yargı mercilerinin karar alma yetkilerini sınır-

landırmıştır.Yürütmenin durdurulması yetkisinin sınırlandırılması,

hem yargıya olan güvensizliği göstermekte; hem de dava sonuçlanana

kadar hukuka aykırı da olsa bir idari işlemin yürütülmesi ve zararlar

meydana getirmeye devam etmesine yol açmaktadır

47

.

Bu zamana kadar, idari yargı yeri tarafından iç hukuktaki düzen-

lemelere uygun karar verilmesi nedeniyle Jabari-Türkiye kararında

olduğu gibi yürütmenin durdurulmasına hükmedilememesi, Avrupa

İnsan Hakları Mahkemesi’nce Sözleşmesi’nin 13. maddesinin ihlali

olarak kabul edilmiştir. Bu nedenle, AİHM’nin bundan sonrada, yü-

rütmenin durdurulmasının kanunla sınırlandırılması nedeniyle yapı-

lacak başvurularda, başvurucu açısından telafisi güç veya imkansız

bir durum varsa benzer kararlar alınacağı aşikardır. Diğer bir deyişle,

yürütmenin durdurulmasının kanunla sınırlandırılmış olması, AİHM

tarafından ihlal kararı verilmesine engel değildir

48

.

Anayasa Mahkemesi’ne göre, Devletin hak arama özgürlüğünü

daraltan bütün sınırlamaları kaldırması ve bu yolla yargı denetimini

yaygınlaştırarak adaletin gerçekleştirilmesini sağlaması, hukuk dev-

leti ilkesine yer veren Anayasa’nın 2. maddesi gereğidir

49

. Anayasa

Mahkemesi’nin kanun koyucunun hak arama özgürlüğünü daraltan

47

Kazım Yenice, Hak Arama Özgürlüğü ve Danıştay, İnsan Hakları Yıllığı,C.2,

TODAİE Yayınları, 1980, s.127.

48

Mine Kasapoğlu Turhan, İdari Yargıda Yürütmenin Durdurulmasının Kanunla

Sınırlandırılması ve Sınırlandırmanın Sınırları,s.24.

49

Anayasa Mahkemesinin 21.10.1993 günlü, E: 1993/33, K: 1993/40-2 sayılı kararı,

www.anayasa.gov.tr.

ErişimTarihi:21.03.2014