Background Image
Previous Page  182 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 182 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

181

uyuşmazlıklarda yürütmenin durdurulmasına karar verilmesi yasak-

lanmıştır. Anayasa Mahkemesi, 3091 sayılı Kanun’un 13. maddesinde;

“bu Kanuna göre verilmiş kararlar üzerine idari yargıya başvurma-

larda yürütmenin durdurulması kararı verilmez.” hükmü ile taşın-

maz mal zilyedliğine yapılan tecavüzlerin önlenmesi hakkında idari

makamlarca verilmiş kararlara karşı açılan iptal davalarında, idari

yargı mercilerince yürütmenin durdurulması kararı verilebilmesinin

“kamu düzeni” gerekçesiyle sınırlandırılmasına ilişkin hükmü iptal

etmiştir

42

.

Anayasa Mahkemesince, belirtilen dava karara bağlanırken,

Anayasa’nın 125. maddesinde yer verilen kısıtlama sebepleri arasında

gösterilen kamu düzeninin bozulması kriteri ile hak arama hürriye-

tini düzenleyen 36. maddesi, temel hakların kısıtlanmasına ilişkin 13.

maddesi ve hukuk devleti ilkesi açısından değerlendirme yapılmıştır.

Kararda, hak arama hürriyeti bakımından kişilerin idareye karşı sahip

oldukları en etkili yargısal koruma mekanizmasının iptal davası oldu-

ğu, kişileri iptal davası sonuçlanıncaya kadar hukuka aykırı idari işle-

min olumsuz etkilerinden korumak, ileride giderilmesi veya düzeltil-

mesi imkânsız veya zor olan durumları önlemek, idareyi de hem olası

bir tazmin yükünden kurtarmak, hem de hukuk sınırları içine çekerek

hukuk devletinin kesintiye uğramadan devamını sağlamak amacıy-

la yürütmenin durdurulması kurumunun öngörüldüğü, yürütmenin

durdurulması kararının idari işlemin açıkça hukuka aykırı olması ve

uygulanması halinde telafisi güç veya imkânsız zararların doğması

şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda verilebildiği hususu göz

önüne alındığında, hukuka aykırı işlemin uygulanması suretiyle hu-

kukun dışlandığı, yargının etkisiz kaldığı yerde kamu düzeninin daha

çok bozulacağı, idari yargıda yürütmenin durdurulması kararıyla gü-

dülen amacın, kişilerin hak arama özgürlüklerini daha etkili biçimde

kullanabilmelerini sağlamak olduğu, hukuka aykırı olan işlemin tela-

fisi güç zararlara yol açması halinde bile yürütmenin durdurulması

kararı verilememesinin bu müesseseyi etkisizleştirdiği, bu nedenle

hak arama hürriyetini de sınırlandırdığı belirtilmiştir.

42

Anayasa Mahkemesi’nin 03.10.2010 gün ve E.2008/77, K. 2010/77 sayılı Kararı,

www.anayasa.gov.tr,

erişim tarihi:21.03.2014