Background Image
Previous Page  294 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 294 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Fahri BAKIRCI

293

kabul ettiğinde şekil bozukluğu kalkıyorsa, kimi içtüzük kurallarını

anayasada düzenleyerek katılaştırmanın anlamı ne olabilir ki? Böyle

bir durumda TBMM İçtüzüğünün bir anlamı var mıdır? Kuşkusuz ha-

yır. Çünkü Genel Kurulun iradesi şekil bozukluğunu gideriyorsa, İç-

tüzük kurallarına uyup uymamak tümüyle keyfi bir duruma dönüşür.

AYM’nin şekil denetimi yapmasına kuşkuyla yaklaşmak, aslında

demokrasi anlayışı ile yakından ilişkili bir sorundur. AYM’nin, sadece

şekil denetimi yapması değil halkın oylarıyla seçilen TBMM’nin çıkar-

dığı kanunları iptal edebiliyor olması, kimi zaman demokrasi karşıtı

olarak nitelenebilmektedir. Teziç’in belirttiği gibi anayasa yargılama-

sının kabul edildiği bütün ülkelere özgü olarak ortaya çıkan temel so-

run, halkın temsilcilerinin oluşturduğu parlamentonun üzerinde belli

sayıda yargıçlardan oluşan mahkemenin yaptığı denetimin demokra-

tik ilkelerle bağdaşıp bağdaşmadığı sorunudur. Bu sorun anayasanın

üstünlüğü ilkesi nedeniyle aşılmıştır. Çünkü anayasa insan haklarını

güvenceye kavuşturan bir belgedir; bir tür toplum sözleşmesidir ve

bu nedenle diğer hukuki normlara üstündür. Bu üstünlüğün hukuki

bir yaptırımının olması gerekir ki, AYM bu ilkeyi hukuki yaptırımı

sağlayarak hayata geçiren bir organdır.

55

Tunaya bu konuda şunları

söylemektedir:

Gerçekte, yargı organı, Meclis’in üstünde sayılmaz. Üstelik denetledi-

ği ve mahkum ettiği de meclisler değil, doğrudan doğruya anayasaya karşıt

kanunlar’dır.

56

Gerçekten de AYM ister şekil, ister esas denetimi yapsın, hedef-

lediği şey Anayasa’nın sınırları içinde kalınmasını sağlamaya çalış-

maktır ki hem yasama, hem de yürütme aynı anayasayla bağlıdırlar.

Yukarıda incelenen bir başka örnek, OHAL KHK’leri örneği, AYM’nin

bir başka alanda benzer bir örnek olarak değerlendirilmelidir. Eroğul,

OHAL KHK’lerine ilişkin olarak AYM’nin geliştirdiği bu yorum yön-

teminin önemi konusunda şunları söylemektedir:

...

Anayasa Mahkemesi, son derece kaba bir tüzedışılıkla (hukuksuzlukla)

karşı karşıya gelmiş bulunuyordu. Olağanüstü YGK’ler

57

konusunda yetkisiz

55

Teziç, 2001, s. 179

56

Tunaya, 1982, s. 139

57

Eroğul, KHK karşılığı, YGK (Yasa Gücünde Kararname) terimini kullanmakta-

dır.