Background Image
Previous Page  289 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 289 / 413 Next Page
Page Background

Anayasa Mahkemesinin Eylemli İçtüzük Kuralına İlişkin İçtihat Değişikliğinin Gerekçesi Üzerine

288

usulün İçtüzükte düzenleneceği belirtilmiştir. Denetim bakımından

olağan dönem KHK’leri hem siyasal hem de yargısal denetime tabi

iken OHAL KHK’leri sadece siyasal denetime tabi tutulmuştur. Çün-

kü Anayasa’nın 148. maddesi bu tür KHK’ler için şekil ve esas bakı-

mından Anayasaya aykırılık iddiasıyla Anayasa Mahkemesine dava

açılamayacağı belirtilmiştir.

46

Gözler, yukarıdaki paragrafta atıfta bulunulan 1990 yılında ya-

yınlanan makalesinde, henüz ortada bu konuda verilmiş bir AYM

kararı yokken, bu tür KHK’ler için Anayasaya uygunluk denetiminin

önünün tümüyle kapalı olduğu sonucunun çıkarılamayacağını belirt-

miştir. Gözler,

olağanüstü hal KHK’lerinin anayasaya uygunluk denetimi

dışında tutulması, yargısal denetimin

‘’sıfır noktası’’

47

olarak görülemez.

diyerek OHAL KHK’leri üzerinde bir yargı denetimi yapılabileceği-

ni söylemektedir. Gözlerin önerisi, Resmi Gazete’de OHAL KHK’si

adı altında yayımlanan hükümlerin gerçekten de bir OHAL KHK›si

olup olmadığı incelemesinin yapılmasıdır. Gözler’e göre, AYM, önün-

deki düzenlemenin niteliğini incelemelidir. Yapılan düzenleme OHAL

KHK’sı adını taşımasına rağmen, nitelik itibarıyla gerçek bir OHAL

KHK’sı olmayıp olağan dönem KHK’sı niteliğindeyse inceleme kapsa-

mına alınmalıdır. Gözler daha sonra OHAL KHK’lerinin somut mad-

delerinden örnekler vererek bunların

iptal edilece

ğini belirtmektedir.

48

Gözler’in bu öngörüsü, çok kısa bir süre sonra AYM kararlarıy-

la gerçeğe dönüşmüştür.

49

Anayasa Mahkemesi ilk olarak E. 1990/25

46

Gözler, 1990, s. 580-584

47

Gözler, sıfır noktası terimini Bakır Çağlar’ın Anayasa Bilimi adlı kitabının 163.

sayfasından aldığını belirtmektedir.

48

Gözler, 1990, s. 584-588

49

Gözler’in bu makalenin bakış açısıyla uyumlu olan ve AYM’nin kararını isabetli

biçimde öngören bu görüşü, bir başka çalışmasında gözden geçirilmiş ve değiş-

tirilmiştir. Gözler, Kanun Hükmünde Kararnamelerin Hukuki Rejimi başlıklı ki-

tabında, anayasa yargısının hukuk devletinin bir şartı olmaması, bu yüzden de

OHAL KHK’lerinin AYM denetimine tabi olmayışının hukuk devleti ilkesini ze-

delememesi (s. 213); kendisinin pozitivist anlayışa sahip olması ve bu anlayışın

Anayasa koyucunun tercihlerinin yerindediğini tartışmayı reddetmesi (s. 214);

Türk hukuk düzeninde OHAL KHK’lerinin maddi kritere göre değil şekli kritere

göre tanımlanması ve bu nedenle bu KHK’leri tanımlamak için onların içeriğine

değil, onları yapan organa ve yapılış şekillerine bakılması gerekmesi (s. 222-224)

gibi nedenlerle bu tür KHK’lerle ilgili olarak AYM tarafından anayasaya uygun-

luk denetimi yapılamayacağı; bu konudaki iptal isteminin yetkisizlik nedeniyle

reddedilmesi gerektiği (s. 228) savunulmaktadır(Gözler, 2000, s. 212-230).