Background Image
Previous Page  301 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 301 / 413 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru Mekanizmasının Kabulü Sonrasında Genel Mahkemelerin ...

300

Klasik olarak kanunların anayasaya uygunluğunun denetiminin

yapıldığı anayasa yargısının bireylere doğrudan bir koruma sağlama-

masının yarattığı eksiklik, bireylerin bir hak ihlali karşısında bizzat

anayasa mahkemelerinden hukuki koruma talebinde bulunmaları-

na olanak sağlayan bireysel başvuru kurumuyla giderilmeye çalışıl-

mıştır.

13

Bireysel başvuru yoluyla temel hak ve özgürlüklerin hukuki

koruması, anayasa mahkemeleri tarafından anayasal düzenin korun-

masının dolaylı bir sonucu olmaktan çıkmış ve doğrudan anayasa

mahkemelerinin koruma alanına girmiştir.

14

Ülkemizde de 07.05.2010 tarih ve 5982 sayılı Türkiye Cumhuriye-

ti Anayasası’nın Bazı Maddelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında

Kanun’la, Anayasa Mahkemesi’nin görev ve yetkilerini düzenleyen

Anayasa’nın 148. maddesinde değişiklik yapılarak bireysel başvuru

yolu kabul edilmiştir. Bu çalışmada, kabul edilen bireysel başvurunun

işlevleri ve özellikleri -özellikle ikincilliği- üzerinde durulacak ve bi-

reysel başvurunun etkin bir şekilde işleyebilmesi için genel mahke-

melerin

15

rollerine değinilecek ve Anayasa’nın 90. maddesinin 5. fık-

rası tartışılacaktır. Bu doğrultuda, kabul edilen bireysel başvurunun

etkin bir şekilde işleyebilmesi ve iş yükünün Anayasa Mahkemesi’ni

çalışamaz hale getirmemesi için, genel mahkemelerin sorumlulukları

üzerinde durulacaktır.

I. BİREYSEL BAŞVURU, İŞLEVLERİ VE ÖZELLİKLERİ

A. Bireysel Başvurunun Tanımı

Bireysel başvuru, temel hak ve özgürlükleri kamu gücü tarafın-

dan ihlal edilen bireylerin tüm idari ve yargısal yolları tükettikten

sonra başvurdukları olağanüstü bir kanun yolu olarak tanımlanabi-

13

Ece Göztepe, “Anayasa Şikayeti”, AÜHF yayınları No: 530, AÜHF Döner Sermaye

Yayınları No: 45, Ankara 1998, s.3

14

Cem Duran Uzun, “Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru Yolu (Anayasa

Şikayeti)”, Seta Analiz, SETA-Siyaset, Ekonomi ve Toplum Araştırmaları Vakfı,

şubat 2012, s.5

15

Bu makalede “Genel Mahkemeler” deyimiyle, Anayasa Mahkemesine Başvuru

yapılmadan önce tüketilmesi gereken ilk derece mahkemeleri ile bunların temyiz

ya da itiraz mercileri kastedilmektedir. Bundan sonra yapılacak açıklamalarda da

“Genel Mahkemeler” ifadesi bu anlamda kullanılacaktır.