Background Image
Previous Page  307 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 307 / 413 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru Mekanizmasının Kabulü Sonrasında Genel Mahkemelerin ...

306

sel başvurunun sübjektif ve objektif işlevinin gerçekleşmesi kolayla-

şacaktır. Tüm yargı yerlerinin böyle bir işbirliği ve ortak sorumluluk

anlayışı ile hareket etmesi, hem yargının saygınlığının artmasına hem

de kişi hak ve özgürlüklerinin daha güvenceli hale gelmesine katkı

sağlayacaktır.

41

A. Anayasa Mahkemesi’nin Olası İş Yükü

Bu bölümde, Anayasa Mahkemesi’nin olası iş yükü hakkında bilgi

verilecek ve bireysel başvurunun bir bütün olarak algılanıp devletin

her organının özellikle de genel mahkemelerin sorumluluklarının bi-

lincinde olmasının önemi üzerinde durulacaktır.

Bireysel başvurunun yürürlüğe girdiği 23 Eylül 2012 tarihinden

2013 yılının sonuna kadar, Anayasa Mahkemesine 11.242 bireysel baş-

vuru yapılmış, 2014 yılının ilk üç ayında ise 5.000’e yakın bireysel baş-

vuruda bulunulmuştur. Bu sayı, Anayasa Mahkemesinin verdiği ihlal

kararlarıyla doğru orantılı olarak her geçen gün artmakta ve Doç. Dr.

Ali Rıza ÇOBAN’ın Yargıtay ve Danıştay’dan kesinleşen kararların sa-

yısını da dikkate alarak yıllık 45.000-50.000 civarında başvuru yapıla-

cağı yönündeki tahminini

42

güçlendirmektedir.

Yargıtay ve Danıştay’ın kesinleşen mahkeme kararlarından baş-

ka, kovuşturmaya yer olmadığına ilişkin kararlar ile bireylerin çeşitli

dilek ve şikayetlerinin de Anayasa Mahkemesi’ne dilekçeyle gönderi-

leceği hesap edilirse, Anayasa Mahkemesi kararlarının, bu iş yükü al-

tında geç çıkacağını öngörmek zor olmayacaktır. Bu durum AİHM ta-

rafından, adil yargılanma hakkı bakımından Anayasa Mahkemesi’nin

etkili bir iç hukuk yolu olarak görülmemesine sebep olur ki, sonuçta

varılan nokta bireysel başvurunun amaç ve işlevleriyle taban tabana

zıt olacaktır. Bu sebeplerle bu bölümde, Anayasa Mahkemesi’nin etkili

bir iç hukuk yolu olarak görülüp görülmemesinin önemi ve bu duru-

mun olası sonuçları değerlendirilecektir.

41

Fazıl Sağlam, “Anayasa Şikayeti Kurumunun Türk Hukukuna Kazandırılması İle

İlgili Sorunlar ve Çözüm Olanakları” Anayasa Yargısı İncelemeleri 1, Anayasa

Mahkemesi Yayınları, Ankara, 2006, s.107

42

Ali Rıza Çoban, agm, s.162-163