Background Image
Previous Page  306 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 306 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Halil İbrahim DURSUN

305

mümkün değildir.

36

AİHM içtihatlarıyla kabul edilen ve Mahkeme’nin

ne olmadığına vurgu yapan dördüncü derece mahkemesi olmama ku-

ralı, AİHM’in Sözleşme’ye taraf devletlerin mahkemeleri tarafından

verilen kararları bozan veya ulusal mahkemelerin baktığı davaları

yeniden inceleyen bir mahkeme olmadığını belirtir.

37

Mahkeme’nin

söz konusu tespitleri ve varılan sonuçları sorgulayabileceği tek du-

rum, ulusal mahkeme kararlarının adaleti ve sağduyuyu hiçe sayan

bir tarzda bariz şekilde keyfilik içermesi ve kendiliğinden Sözleşme’yi

ihlal etmiş olmasıdır.

38

Aynı şekilde Anayasa Mahkemesi, başvuru konusunun bir mah-

keme kararına ilişkin olduğu durumlarda, olayın ve delillerin doğru

değerlendirilip değerlendirilmediğini, ilgili mevzuatın doğru uygu-

lanıp uygulanmadığını ve derece mahkemeleri tarafından getirilen

çözümün esas yönünden adil olup olmadığını inceleyen bir mercii ol-

mayıp, genel mahkemelerin olayı ve delilleri değerlendirirken, yasa

kurallarını uygularken temel hakları ihlal edip etmediklerini ve ihlal

varsa bu ihlallerin bireysel başvuru yolu dışında başka bir yolla gide-

rilip giderilemeyeceğini inceler.

39

II. BİREYSEL BAŞVURU YOLUNUN İŞLERLİĞİ BAKIMINDAN

GENEL MAHKEMELERİN ÖNEMİ

Yukarıda da ifade edildiği gibi, insan hakları ihlallerinin Anaya-

sa Mahkemesi önüne getirilmeden önce parlamento, yürütme organı

ya da genel mahkemeler tarafından önlenmesi, bireysel başvurunun

işlerliği açısından son derece önemlidir. Çünkü temel hak ihlaline

ilişkin sorun bu merciler tarafından çözülürse, Anayasa Mahkemesi

önüne gelecek başvuruların sayısı önemli ölçüde azalacak

40

ve birey-

36

Hakan Atasoy, agm, s.90

37

Kabul Edilebilirlik Kriterlerini Uygulama Rehberi,

http://www.echr.coe.int/

NR/rdonlyres/ADD866FF-37B1-4613-AB93-8EB526799DCC/0/TUR_Guide_

pratique.pdf, (Erişim Tarihi:27.07.2012) s.69

38

Kabul Edilebilirlik Kriterlerini Uygulama Rehberi, s.70

39

Bahadır Kılınç, agm, s.25

40

Ali Rıza Çoban, “Yeni Anayasa Mahkemesi Kanunu’nun Mahkemenin İş Yüküne

Etkisi Açısından Değerlendirilmesi”, Hukab Sempozyum Serisi 1, Hukab

yayınları, Ankara, 2011, s.162