Background Image
Previous Page  325 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 325 / 413 Next Page
Page Background

Yeşilçam’dan Popüler Hukuk Kültürüne Mesajlar

324

Giriş

Çalışmalarını Amerika Birleşik Devletleri’nde sürdüren bir hukuk

profesörü olan Lawrence M. Friedman, 1970’li yılların ortalarında ya-

yımladığı “The Legal System: A Social Science Perspective” adlı ma-

kalesi ile ilk kez “hukuk kültürü” kavramına dikkat çekmiştir. Fried-

man, daha sonra yayınladığı “Law, Lawyers and Popular Culture” adlı

makalesinde hukuk kültürünü “Bir toplumdaki insanların hukuk ko-

nusunda sahip olduğu fikirler, değerler, davranışlar” olarak tanımlar.

Hukuk kültürü, toplumun hukukla ilgili tüm algısını içerir ve çeşitli

yollarla toplumun bilincinde oluşmaya başlar. Friedman’a göre, bu bi-

lincin oluşumuna, bireylerin doğrudan hukuk kurumları ve uygula-

malarıyla muhatap olmaları, muhatap olanlardan öğrenmeleri ya da

iletişim araçları (romanlar, sinema filmleri, gazeteler, TV programları

ve dizileri v.b.) aracılık eder. Öğrenilenlerin sonucunda hukuka dair

oluşan ortak bilince ise “popüler hukuk kültürü” denir.

1

Yeşilçam melodramlarında yer alan mahkeme sahnelerinin po-

püler hukuk kültürü kavramı üzerinden bir okumasının yapıldığı bu

çalışmada, araştırmanın amacına uygun olarak Yeşilçam melodram-

larının hem film sayısı hem de seyirci sayısı bakımından Türk sinema

tarihindeki en yüksek rakamlara ulaştığı 1960–1975 dönemini

2

kap-

sayan filmler inceleme konusu yapılarak, popüler hukuk kültürünün

oluşumu doğrultusunda verilen mesajların resmi çekilmiştir. Nilgün

Abisel’in de belirttiği gibi bu dönemde Türkiye’nin kültür hayatında

Türk sinemasının önemli bir yeri vardır.

3

Yediden yetmişe herkesin

ortak eğlence kaynağı haline gelen sinema 1960’lı yıllardan itibaren

Türkiye’de altın çağını yaşamaya başlamıştır.

4

Bu yıllarda, Türkiye’de

1

Friedman M. L. (1989). “Law, Lawyers and Popular Culture [Hukuk, Hukukçu-

lar ve Popüler Kültür]”. Yale Law Journal, Volume 98, No:8, 1579-1613, Erişim:

27.05.2009,

http://tarlton.law.utexas.edu/lpop/etext/friedman.htm

Friedman,

p.14.

2

Çalışma kapsamındaki on dört adet film, 1964-1973 arası dönemde çekilmişlerdir.

Tespit ve temin konusunda yaşanan sıkıntılar nedeniyle, çalışma dönemi olarak

belirlenen 1960-1975 dönemindeki tüm filmlere ulaşma imkânı olamamıştır.

3

Abisel N. (1997). “Bir Dünya Nasıl Kurulur: Popüler Türk Filmlerinde Anlatı Ya-

pısı Üzerine”. Der. Seçil Büker, Sinema Yazıları , Ankara: Doruk Yayınları, s.123.

4

Erdoğan Nezih; “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalence in

the Turkish Melodrama Between 1965 and 1975”, Screen 393, Autumn 1998, 259-

271, p.261, Screen. Oxfordjournals.org, Erişim Tarihi: 02.10.2010. Nezih Erdoğan’a

göre ortalama 200 filmin çekildiği 1960’ların ortalarından 1970’lerin ortalarına ka-