

TBB Dergisi 2014 (112)
Emine BALCI
329
gibi ölüm, ayrılık v.b. durumlar da (özellikle 1960’lı yıllarda) uzunca
bir süre sabitlenen yakın plan çekimlerle dozu yükseltilerek yansıtıl-
mıştır.
14
Nijat Özön’ün “Türk sinemasının kanseri” olarak ifade ettiği
melodramlar aynı kalıplar içinde yinelenir, kullanılan başlıca unsurlar
ise; “…evlilik dışı çocuk, ırza geçme, yanlış yola sapan kadın, arada
kalan çocuk, çocuğu uğrunda her türlü özveriye katlanan ana, kıskanç
kadın-erkek, iki sevgili arasına giren kötü kadın-adam”dır.
15
Bu çalışma kapsamında incelenen filmlerde kurgulanan mahkeme
sahnelerinde melodram özelliklerini görmek mümkündür. Filmlerde-
ki anlatıyı oluşturan düğümün yapısı “yanlış anlama”ya dayandırılır.
Zengin fabrikatörün kızına âşık olup evlenmek isteyen “dürüst”, “çalış-
kan”, “namuslu”, genç adamın servet avcısı zannedilmesi (Katilin Kızı),
işlemediği cinayetin kötülerin kurgusu ile masum karakterlerin üze-
rine kalması (Ekmekçi Kadın, Katiller de Ağlar, Suçsuz Firari, Gönül-
den Yaralılar), kendini sevgilisine ya da kocasına yine onun iyiliği için
kötü yola düşmüş göstermek istemesi ile seçtiği yolda cinayet işlemek
zorunda kalması (Kelepçeli Melek, Ana Hakkı Ödenmez, Söz Müdafa-
anın) sonucunda ağırlıklı olarak hep iyi
16
karakterler hâkimin karşısına
çıkarlar. Kötü
17
karakterler ise film boyunca sürdürdükleri kötülükle-
rin, sebebiyet verdikleri yanlış anlamaların mahkeme salonunda çözü-
me kavuşması ile kendilerini adaletin karşısında bulurlar ya da pek çok
melodramda ifade edildiği gibi “ilahi adalet” vücut bulur.
Mahkemedeki karakterler yakın çekimde gösterilerek ne düşün-
düklerinin, neyi söylemek isteyip de söyleyemediklerinin, hangi duy-
gular içinde olduklarının, iyi karakterlerin ne kadar acı çektiklerinin
(özellikle de sanık sandalyesinde oturan masum karakterin veya su-
çuna meşruluk kazandırılmak istenen karakterin), kötü karakterlerin
kendilerinden emin, iyileri aşağılayan bakışları gibi gösterimlerle vur-
gunun yapılması çok sık rastlanılan melodram özellikleri arasındadır.
14
Tunalı, D. (2006). Batıdan Doğuya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram. Ankara:
Turmaks Yayıncılık, s.230.
15
Özön N. (1995). Karagözden Sinemaya Türk Sineması ve Sorunları. Cilt 1, Ankara:
Kitle Yayınları, s.85.
16
İyi: “Toplum içerisinde ahlaki, geleneksel, genel kabul görmüş adalet anlayışına
uygun yaşayan kişinin sıfatı” olarak bu çalışmada kullanılmaktadır.
17
Kötü: “Toplum içerisinde ahlaki, geleneksel, genel kabul görmüş adalet anlayı-
şına uygun yaşamayan kişinin sıfatı, iyi’nin zıt anlamlısı” olarak bu çalışmada
kullanılmıştır.