Background Image
Previous Page  330 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 330 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Emine BALCI

329

gibi ölüm, ayrılık v.b. durumlar da (özellikle 1960’lı yıllarda) uzunca

bir süre sabitlenen yakın plan çekimlerle dozu yükseltilerek yansıtıl-

mıştır.

14

Nijat Özön’ün “Türk sinemasının kanseri” olarak ifade ettiği

melodramlar aynı kalıplar içinde yinelenir, kullanılan başlıca unsurlar

ise; “…evlilik dışı çocuk, ırza geçme, yanlış yola sapan kadın, arada

kalan çocuk, çocuğu uğrunda her türlü özveriye katlanan ana, kıskanç

kadın-erkek, iki sevgili arasına giren kötü kadın-adam”dır.

15

Bu çalışma kapsamında incelenen filmlerde kurgulanan mahkeme

sahnelerinde melodram özelliklerini görmek mümkündür. Filmlerde-

ki anlatıyı oluşturan düğümün yapısı “yanlış anlama”ya dayandırılır.

Zengin fabrikatörün kızına âşık olup evlenmek isteyen “dürüst”, “çalış-

kan”, “namuslu”, genç adamın servet avcısı zannedilmesi (Katilin Kızı),

işlemediği cinayetin kötülerin kurgusu ile masum karakterlerin üze-

rine kalması (Ekmekçi Kadın, Katiller de Ağlar, Suçsuz Firari, Gönül-

den Yaralılar), kendini sevgilisine ya da kocasına yine onun iyiliği için

kötü yola düşmüş göstermek istemesi ile seçtiği yolda cinayet işlemek

zorunda kalması (Kelepçeli Melek, Ana Hakkı Ödenmez, Söz Müdafa-

anın) sonucunda ağırlıklı olarak hep iyi

16

karakterler hâkimin karşısına

çıkarlar. Kötü

17

karakterler ise film boyunca sürdürdükleri kötülükle-

rin, sebebiyet verdikleri yanlış anlamaların mahkeme salonunda çözü-

me kavuşması ile kendilerini adaletin karşısında bulurlar ya da pek çok

melodramda ifade edildiği gibi “ilahi adalet” vücut bulur.

Mahkemedeki karakterler yakın çekimde gösterilerek ne düşün-

düklerinin, neyi söylemek isteyip de söyleyemediklerinin, hangi duy-

gular içinde olduklarının, iyi karakterlerin ne kadar acı çektiklerinin

(özellikle de sanık sandalyesinde oturan masum karakterin veya su-

çuna meşruluk kazandırılmak istenen karakterin), kötü karakterlerin

kendilerinden emin, iyileri aşağılayan bakışları gibi gösterimlerle vur-

gunun yapılması çok sık rastlanılan melodram özellikleri arasındadır.

14

Tunalı, D. (2006). Batıdan Doğuya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram. Ankara:

Turmaks Yayıncılık, s.230.

15

Özön N. (1995). Karagözden Sinemaya Türk Sineması ve Sorunları. Cilt 1, Ankara:

Kitle Yayınları, s.85.

16

İyi: “Toplum içerisinde ahlaki, geleneksel, genel kabul görmüş adalet anlayışına

uygun yaşayan kişinin sıfatı” olarak bu çalışmada kullanılmaktadır.

17

Kötü: “Toplum içerisinde ahlaki, geleneksel, genel kabul görmüş adalet anlayı-

şına uygun yaşamayan kişinin sıfatı, iyi’nin zıt anlamlısı” olarak bu çalışmada

kullanılmıştır.