Background Image
Previous Page  329 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 329 / 413 Next Page
Page Background

Yeşilçam’dan Popüler Hukuk Kültürüne Mesajlar

328

bilir.

11

Bütün bu örneklerin ve adları sayılıp dökülen filmlerin ise bir

ortak noktası vardır ve bu da şaşırtıcı olmayan bir şekilde hepsinin

melodram olmasıdır… Bu filmlerin tamamı ya kötü uyarlamalar ya

da gerçekçi olmayan filmler olarak düşünülebilir. Fakat nedir bu film-

lerin hikâyesini bu kadar satılabilir ya da melodrama uyarlanabilir

yapan? Melodram, roman ve sinema gibi bir modern çağ olgusudur.

Dünyevileşme, bireyselleşme ve bunlara ek olarak bir de bizdeki ba-

tılılaşma ve modernleşmenin belirlediği bir dizi pozitivist reformun

yarattığı değişimlerin sonucu olarak toplumsal yaşamda ortaya çıkan

ahlaki kırılmaları doldurmak ve onları bu yeni dünyevilik içinde yeni

bir ahlak ve değerler sistemine eklemlemek melodramın hizmet ettiği

bir görevdir.

12

Melodram türünün özellikleri Türk sinemasında da aynen koru-

nur. Şöyle ki: “anlatısal basitlik”in ön planda olduğu görülür. Filmler

seyircilerinmantığından çok duygularına seslenir. Karakterler hakkın-

da verilen bilgiler ilk andan itibaren yerleştirilip onaylanır. Karakterin

iyiliği ya da kötülüğü film boyunca sabit tutulur. Anlatıyı oluşturan

düğümün yapısı “yanlış anlama”ya dayandırılır. Rastlantılar olayın

ilerlemesinde önemlidir. Bilgiler diyaloglarla verilir. Karakterlerin du-

rumlarını ve duygularını vurgulayan öğeler arasında filmin şarkıları

önemli yer tutar. Yakın çekimlerle bakış ve mimiklere çok başvurulur.

Erkek ve kadın karakterlerin bir araya gelmelerini engelleyenler ba-

sit yollarla ve genelde ölümle ortadan kaldırılır. Seyirci üzerinde me-

lodramın etkisine bakıldığında ise ağlamanın kilit olduğu görülür. İyi

film ağlatır.

13

Yeşilçam melodramları için söylenebilecek diğer unsur, incelmiş

bir hüzünden çok şiddetli bir acı duygusunun filmin bütününe hâkim

olmasıdır. Acı çeken beden mutlaka gösterilir hatta vurguyu arttır-

mak için başka yöntemlere de başvurulur. Filmler, hüzün ya da me-

lankoliden çok yoğun acı çekme ve bu acıyı dışa vurma biçimlerini

sözel ve görsel olarak aktarır. Birkaç örnek vermek gerekirse; hastalık

metaforu acıyı dışa vurmaya yarayan en önemli araçtır. Kan tükürme,

kaza sonucu kör olma, mezar görüntüleri, intihar, intihar girişimleri

11

Arslan S. (2005). Melodram, İstanbul: L&M Yayınları, s.63.

12

Arslan, 2005, s.65.

13

Kırel S. (2005). Yeşilçam Öykü Sineması. İstanbul: Babil Yayınları, s.274-275.