Background Image
Previous Page  328 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 328 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Emine BALCI

327

bu programların yapımcı ve yazarlarına ne yapacaklarını söyleyeme-

yeceğine dikkat çeker. Popüler kültür ile onun hukuk sistemi üzerin-

deki etkisi nedeniyle oluşan karmaşık ilişkilere bakar, yazarların ve

yapımcıların ürünlerini satmak amacında olduklarını belirtir.

8

Amerika’da yapılan hukuk filmleri; avukat, yargıç, duruşma,

mahkeme, jüri, etik değerler, insan hakları, suçluluk, masumiyet gibi

kavramların tartışılmasına yol açmış, bu filmlerin veya dizilerin, top-

lumda kurgu ya da gerçek algılamalarından hangisine sebebiyet ver-

diği tartışma konusu olmuştur. Amerika’da 1986 yılından 1994 yılına

kadar dizi film şeklinde yayınlanan ve hukuk bürosu avukatlarının

çalışmalarının, özel hayatının işlendiği Los Angeles Law (L.A. Law),

TV’den topluma aktarılan hukuk kültürü konusunda, ilgili tüm yazar-

larca incelenmiştir. Friedman ve Gillers, L.A. Law dizisindeki avukat-

ların ve hukukun gerçek dışı olduğu konusunda hemfikirdirler. Fakat

ayrıldıkları noktalar vardır. Friedman, dizideki avukatların kurgu ol-

duklarını ancak kurguların her zaman bir şeyleri temsil ettiğini ve bu

bir şeylerin gerçeklik payının olabileceğini belirtmektedir. Gillers ise

bu diziyi hukuk oluşumunda ani gelişmeler ve ahlaki sorgular yapabi-

len bir dizi olarak tanımlamaktadır. Rossenberg, Gillers’in L.A. Law’ın

etkisini abarttığı düşüncesindedir. “Hikâyenin ne olup olmadığını

erken yaşta öğrenmek bizim kültürümüzün bir parçasıdır” diyerek,

Amerikalıların kurguyu gerçekten ayırt edebileceklerini ileri sürmek-

tedir.

9

Papke ise gelecekte L.A. Law’da gösterilen Los Angeles mahke-

mesi örnek oluşturabilir ve Amerikalılar bu kültür yüklemesine uyum

sağlayabilirler demektedir.

10

1. Yeşilçam Mahkeme Sahnelerinde Melodram Özellikleri

Türk sinemasına uyarlanan ve çok kullanılan kaynaklar arasın-

da Xavier de Montepin’in “La Poteus de Pain” (Ekmekçi Kadın), Billy

Wilder’in yönettiği “Some Like It Hot” (Bazıları Sıcak Sever) sayıla-

şim:15.06.2009,

http://www.jstor.org/stable/796604

, p.1552.

8

Friedman, 1989, p.2.

9

Macaulay, 1989, p.1552-1553.

10

Papke D. R. (2009). “Conventional Wisdom: The Courtroom Trial in American Po-

pular Culture [Konvansiyonel Akıl: Amerikan Yargılamasında Popüler Kültür]”.

Erişim: 16.03.2009, 471-494,

http://tarlton.law.utexas.edu/Ipop/etext/papke-

convent.html, p.8.