

Türkiye Cezaevlerinde Bulunan Hasta Mahpusların Durumunun Uluslararası ...
380
ile esasen amaçlanan durum, devlet otoritesinin şahsında somutlaştığı
kişi veya kuruluşların görev ve yetki alanlarının kanuni yollarla kriter-
lere tabi tutulmasıdır. Bu yolla demokratik uygarlık seviyesi ile çelişen
keyfi devlet uygulamalarının bertaraf edilmesi amaçlanmaktadır. Hasta
mahpuslara ilişkin “toplumsal güvenliği tehdit etmeme” değerlendirme-
sinin kanuni kriterlerden yoksun bir biçimde doğrudan Başsavcılıklara
bırakılması ise hukuk devleti ilkesi ile açıkça çelişir niteliktedir.
13
Hasta mahpuslara ilişkin ceza infazının ertelenmesi yolu, her ne
kadar kanunen belirlenmiş olsa da, yukarıda sunduğumuz eleştiriler
çerçevesinde; bireylerin partileri, partilerin yasamayı yönettiği; yasa-
manın yürütmeyi, yasama ve yürütmenin ise yargı organını şekillen-
dirdiği yönetsel bir organizasyonda; iktidar tarafından üzerine kilit
vurulabilecek bir konumdadır. Zira uygulamada da Adli Tıp Kurumu
ve Başsavcılıklara tanınan, objektif kriterlere bağlı olmayan yetki alanı
mahpuslar için pasif ve sürece yayılmış bir ölüm infazı şekline dönüş-
müştür. Sadece 21.05.2013-04.09.2013 tarihleri arasında on dört kişinin
Adli Tıp Kurumunda rapor onayı beklerken vefat etmesi mevcut kanu-
ni yolun etkinliğini ortaya koymaktadır.
14
Ölüm infazına dönüşen Adli Tıp Kurumu ve Başsavcılık uygu-
lamaları Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
15
kararlarında da sürekli
eleştiriye tabi tutulmaktadır. Örneğin AİHM’in Türkiye aleyhine ver-
miş olduğu
Gülay Çetin ve Türkiye
kararında Adli Tıp Kurumu’nun ve
savcılıkların yavaş temposunun kaynağı olan çalışma yöntemleri,
ge-
13
5 Eylül 2013’te Gaziantep H Tipi Cezaevi’nde “yasadışı örgüt üyesi olduğu”
iddiasıyla aldığı müebbet hapis cezası nedeniyle tutulan ve 21 yıldır cezaevin-
de bulunan felçli kanser hastası Ramazan Özalp’in Adli Tıp Kurumu’na yaptı-
ğı başvuruya “cezaevinde kalamaz” raporu verilmiştir. Ancak İstanbul Emniyet
Müdürlüğü ile İdil Jandarma Komutanlığı’nın Başsavcılığa bildirdiği “Tahliye
Edilmesi Halinde Siyasi Propaganda Aracı Olarak Kullanılabilir” şeklinde görüş
nedeniyle tahliye talebi reddedilmiştir. İlgili karar cümlesindeki “kullanılabilir”
kelimesi bir ihtimali işaret etmektedir ki bu tarz bir kavramın kullanılması, yasal
düzenlemenin sübjektif bir insiyatif alanı barındırdığının somuta yansımış güzel
bir izdüşümüdür. İnsan Hakları Derneği, 2013 Yılı Türkiye İnsan Hakları İhlalleri
Raporu, s.400. İlgili rapora ulaşmak için bkz.
http://www.ihd.org.tr/images/2014/hd_hlal%20raporu_.pdf(19.03.2014)
14
TBMM üyesi Özgür Özel’in yazılı soru önergesini yanıtlayan dönemin Adalet
Bakanı Sadullah Ergin’in cevabında sunduğu verilerdir. İlgili soru önergesi ve
cevabına ulaşmak için bkz.
http://www.tbmm.gov.tr/develop/owa/yazili_soz-lu_soru_sd.onerge_bilgileri?kanunlar_sira_no=125058 (25.12.2013)
15
Metin içerisinde AİHM olarak kısaltılacaktır.