Background Image
Previous Page  57 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 57 / 413 Next Page
Page Background

Cevap ve Düzeltme Hakkı Çerçevesinde Haberin Gerçeğe Aykırılığı

56

I. Giriş

Basın özgürlüğü en genel ifadeyle basın kuruluşlarının ve çalışan-

larının herhangi bir baskı altında olmaksızın ve kamunun bilgisine

sundukları haberler nedeniyle herhangi bir yaptırıma uğrama endişe-

si duymaksızın haber yapabilme özgürlüğünü ifade etmektedir.

Basın faaliyeti kamuyu bilgilendirme ve aydınlatma işlevine sahip

olduğundan, bu faaliyetin özgürce gerçekleştirilebilmesi kamunun

yararınadır.

1

Bu nedenle basın özgürlüğü anayasal teminat altına alın-

mıştır. Ancak kimi hallerde kamu yararına yürütülen basın faaliyeti-

nin, anayasal koruma altında olan bir başka değere, kişilik hakkına

zarar vermesi söz konusu olabilmektedir.

2

Her ikisi de hukuken gü-

vence altına alınmış basın özgürlüğü ve kişilik hakkı menfaatlerinin

çatışması halinde, üstün nitelikte kamu yararı, kişilik hakkı ihlaline

sebep olan yayının hukuka aykırılığını ortadan kaldırabilmektedir.

3

Böylelikle, kamunun menfaati, yani basın özgürlüğü üstün tutulmak-

tadır.

4

Ancak bunun için, doktrin ve yargı kararlarında benimsendiği

üzere, (i) söz konusu yayının gerçek olması, (ii) yayında kamu yararı

bulunması, (iii) toplumsal ilginin varlığı, (iv) konunun güncel olması

ve (v) haber verilirken özle biçim arasındaki dengenin korunması şart

1

“Basına sağlanan güvencenin amacı; toplumun sağlıklı, mutlu ve güvenlik için-

de yaşayabilmesini gerçekleştirmektir. Bu durum da halkın dünyada ve özellikle

içinde yaşadığı toplumda meydana gelen ve toplumu ilgilendiren konularda bil-

gi sahibi olması ile olanaklıdır. Basın, olayları izleme, araştırma, değerlendirme,

yayma ve böylece kişileri bilgilendirme, öğretme, aydınlatma ve yönlendirmede

yetkili ve aynı zamanda sorumludur. Basının bu nedenle ayrı bir konumu bu-

lunmaktadır.” Yarg. 4. HD., 11.7.2011, 2011/7279 E., 1011/8207 K. Kitle iletişim

araçlarının fonksiyonları ve önemi hakkında bkz. Yıldız, s. 8 vd.; İçel/Ünver, s.

110 vd.

2

Kişilik hakkını temel bir hak olarak güvence altına alan anayasanın ikinci bölümü

geniş bir temel haklar listesi içermektedir. Bu bağlamda, herkesin kişiliğine bağlı,

dokunulmaz, devredilmez, vazgeçilmez temel hak ve özgürlüklere sahip oldu-

ğunu ifade eden anayasa, temel hak ve özgürlüklere bir anayasa normu niteliği

kazandırmıştır. Aydın, s. 44-45; Özel, Uluslararası Alanda Medya, s. 24; Aksoy, s.

92-93.

3

Salihpaşaoğlu, s. 61.

4

“Basın özgürlüğü ile kişilik değerlerinin karşı karşıya geldiği durumlarda; hukuk

düzeninin çatışan iki değeri aynı zamanda koruma altına alması düşünülemez.

Bu iki değerden birinin diğerine üstün tutulması gerektiği, bunun sonucunda da,

daha az üstün olan yararın daha çok üstün tutulması gereken yarar karşısında o

olayda ve o an için korumasız kalmasının uygunluğu kabul edilecektir.” Yarg. 4.

HD., 11.7.2011, 2011/7279 E., 1011/8207 K.