Background Image
Previous Page  53 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 53 / 413 Next Page
Page Background

Yabancı Irk ve Millet İsimlerinin Soyadı Olarak Kullanılması Yasağı ve Bir Anayasa...

52

kimliği altında sağlanması hedefinin altını çizmektedir

82

. Fakat onlara

göre, “1934 yılında anlaşılabilir olan bu kural, günümüzde bütünleşti-

rici ve birleştirici olmak bir yana, vatandaşların bir kısmında, özellik-

le çoğunluğu oluşturanlardan farklı etnik ve/veya dini kimliğe sahip

olanlar arasında haklı olarak ayrımcılığa uğradıkları kanısını doğur-

makta, bu da milli birlik ve beraberliğe aslında zarar vermektedir.”

83

.

Bir başka yüksek mahkeme üyesi daha ileriye giderek düzenlemenin

“o gün dahi amacını aşan şekilde yasalaştığı”nı

84

vurgulamaktadır.

İlga edilen ve halen yürürlükte olmayan 1587 sayılı Nüfus Kanu-

nu’ndaki benzeri bir hükmün 2003 tarihli bir kanunla ortadan kaldı-

rılması yargıçların iltifat ettiği örnektir

85

. Hemen belirtmek gerekir ki,

iki düzenleme arasındaki benzerlik içerik yönünden değil sınırlayıcı-

lık açısındandır. Bu hüküm yeni doğmuş çocuğun adının konulma-

sıyla ilgili “..Milli kültürümüze…örf ve adetlerimize uygun düşme-

yen” isimlerin konulamayacağına ilişkindir. Buna göre, kanun koyucu

“Nüfus Kanunundaki bu ibarenin insan haklarına dayalı demokratik

toplum düzeninin gereklerine uygun düşmediğinden hareketle yeni

bir düzenleme yapma ihtiyacı hissetmiştir.”

86

. Dolayısıyla bu üyeler

kanun koyucunun yapmadığı bir değişikliği Anayasa Mahkemesi’nin

vereceği bir iptal kararı ile ‘negatif kanun koyuculuk’

87

(

negative legisla-

tion

) sıfatıyla gerçekleştirmesi gerektiğinden dem vurmaktadır.

SONUÇ

Yabancı ırk ve millet isimlerinin soyadı olarak kullanılması yasağı

yakın zamanda bir Anayasa Mahkemesi kararına konu olmuştur. Söz

konusu Anayasa Mahkemesi kararında yerel mahkeme 2525 sayılı Ka-

nunda yer alan yabancı ırk ve millet isimlerinin soyadı olarak kullanıl-

ması yasağının iptali için başvurmuştur. Ancak Anayasa Mahkemesi

9’a 8 karşı oyla yerel mahkemenin iptal başvurusunu reddetmiştir.

82

“Haşim Kılıç ve Engin Yıldırım’ın Karşı Oy Yazısı”, Ibid., s.899-900

83

Ibid., s.900

84

“Osman Alifeyyaz Paksüt’ün Karşı Oy Yazısı” Ibid., s.904

85

“Haşim Kılıç ve Engin Yıldırım’ın Karşı Oy Yazısı”, Ibid., s.900-901

86

Ibid., s.901

87

Alec Stone Sweet, Governing with Judges: Constitutional Politics in Europe,

Oxford, Oxford University Press, 2000, 34-37