Background Image
Previous Page  176 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 176 / 341 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (113)

Hakan Sabri ÇELİKYAY

175

• İngiltere’de izleme kurulu üyeleri bir siyasi otorite olan cezaevi

bakanı tarafından atanırken, ülkemizde hâkim ve Cumhuriyet

savcılarından oluşan adli yargı adalet komisyonları tarafından

seçilmektedir. Ülkemizdeki seçimin “bağımsız” yargıç ve savcılar

tarafından yapılmasının daha güvenceli bir model olduğu ve ku-

rulların da bağımsızlığını sağladığını söylenebilir.

• İngiltere’de her ceza infaz kurumuna ait müstakil bir izleme ku-

rulu bulunmakta iken, ülkemizde her adli yargı adalet komisyo-

nunun yetki alanı içindeki infaz kurumlarına bir izleme kurulu

atanmaktadır. Ancak, bölgesinde çok sayıda ceza infaz kurumu

bulunan komisyonlarda gerektiğinde birden çok izleme kurulu

atanması mümkündür. Bu farklılığın nedeni, ülkemizdeki ceza

infaz kurumlarının sayısının fazla oluşudur.

• İngiltere’de izleme kurullarının büroları ceza infaz kurumunun

içinde yer almaktadır. Ülkemizde ise izleme kurullarının büroları

infaz kurumlarında değil, adalet komisyonlarında (adliye binala-

rının içinde) bulunmaktadır. Böylece, izleme kurullarının denetle-

yecekleri infaz kurumları ile bütünleşmemeleri ve objektif kalma-

ları hedeflenmektedir.

• İngiltere’de kurul üyeleri, aralarında iş bölümü yaparak ceza in-

faz kurumlarını tek başlarına ve sırayla ziyaret etmektedirler.

Türkiye’de ise 2007 yılında yapılan değişiklik ile ziyarette bulun-

ması gereken üye sayısı azaltılmış olmakla beraber, tek bir üyenin

ziyarette bulunması mümkün değildir.

• İngiltere’de izleme kurulu üyeleri arasında “lay magistrate” olarak

isimlendirilen ve sulh hâkimi olarak nitelendirilebilecek, ancak

meslekten olmayan kişilerden oluşan iki görevli de bulunmakta

iken, ülkemizde kurul üyelerinin tamamı Adalet Bakanlığı’nın

bünyesinde görev yapmayan kişilerden seçilmektedir.

• İngiltere’de izleme kurullarının aynı zamanda idari görevleri de

bulunmaktadır. Örneğin, hücre cezaları, 72 saatten sonra izleme

kurulunun onayı ile 28 güne kadar uzatılabilmektedir. Oysa, ül-

kemizde izleme kurullarının bir idari görevi bulunmamaktadır.

adalet.gov.tr/adaletdergisi/45.sayi/1_vehbikadrikamer

.pdfhttp://www.yayin.

adalet.gov.tr/adaletdergisi/45.sayi/1_vehbikadrikamer.pdf